الگوی تربیت اخلاقی از دیدگاه علاّمه جعفری
|
فرهاد رنجبر، محمدحسین حیدری*، سید حسین واعظی |
|
|
چکیده: (897 مشاهده) |
زمینه: در زمینه تربیت اخلاقی ،نظریه ای می تواند کامل وبی نقص باشد که آگاه به خصایص و ویژگی های انسان وجهان باشد. اصول و روشهای تربیت اخلاقی از منظر علامه جعفری برپایه قرآن ومکتب اهل بیت می باشد که هدف پژوهش حاضر نیز بر مفهوم و مؤلفّه های تربیت اخلاقی از دیدگاه علاّمه جعفری به منظور ارائه الگوی تربیت اخلاقی است.
نتیجه گیری: نتایج حاصله حاکی از آنست که اصول وروش های تربیت اخلاقی شامل حیات معقول، اندیشه ورزی وتعقّل، تقویت اعتقادات در تربیت اخلاقی، تقویت اعتقادات در تربیت اخلاقی، جایگاه تشویق و تنبیه در تربیت اخلاقی، بهره مندی از اندیشه های والا ، مسئولیت پذیری در تربیت اخلاقی ، خلاقّیت یابی و پرورش آن و توجّه به ارزشها و فرهنگ جامعه می باشد. در مکتب اخلاقی می بایست اصلی ترین هدف تربیت انسان های متفّکر، محقّق، پیشرو، عالم، متدیّن، متخّلق و آراسته به فضایل اخلاقی برای رسیدن به بصیرت، سعادت و جامعۀ صالح در شئون فردی و اجتماعی باشد که دستیابی به غایت اصیل زندگی انسانی یعنی قرب الی الله و تخلّق به اخلاق الله را دربر خواهد داشت. |
|
واژههای کلیدی: تربیت، اخلاق، فضایل اخلاقی |
|
متن کامل [PDF 589 kb]
(506 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/5/15 | پذیرش: 1400/5/10 | انتشار: 1400/5/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|