[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 2 - ( 6-1402 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 93-85 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین توسعه حرفه ای و اخلاق حرفه ای با توجه به نقش میانجی میزان بکارگیری اصول آموزش بزرگسالان در معلمان ابتدایی
مسعود طاهرپورکلانتری*1، هادی پورشافعی2
1- دانشجوی دکتری برنامه درسی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه بیرجند ، mtk1365@gmail.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه بیرجند
چکیده:   (68 مشاهده)
زمینه: اخلاق حرفه­ ای یکی از عوامل توسعه حرفه ای معلمان است که موجب رشد و تقویت توسعه حرفه ­ای معلمان می­شود. پژوهش حاضر با هدف رابطه بین توسعه حرفه ای و اخلاق حرفه ای با توجه به نقش میانجی میزان بکار گیری اصول آموزش بزرگسالان در معلمان شهر سرایان انجام گردید.
روش:  این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر سرایان در سال تحصیلی 99-1398 که 140 نفر می‌باشند و نمونه پژوهش که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انجام شد که با جدول مورگان حجم نمونه 103 نفر بودند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه­ای، پرسشنامه استانداردهای توسعه حرفه­ ای معلمان، پرسشنامه محقق ساخته اصول آموزش بزرگسالان بود. روایی پرسشنامه‌ها از نوع محتوایی و پایایی آن­ها برمبنای ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 83/0، 86/0 و 89/0 برآورد گردید. برای تجزیه‌ وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون های تی تک نمونه ای، ضریب همبستگی و تحلیل مسیر) در نرم‌افزار spss نسخه 22 و نرم افزار لیزرل استفاده گردید.
یافته­ ها: نتایج نشان داد بکارگیری اصول آموزش بزرگسالان برای استانداردهای دوم، چهارم، پنجم، هشتم و نهم (ایجاد و حفظ جو یادگیری، سنجش و برقراری ارتباط با نتایج یادگیری، ارزیابی وانعکاس یادگیری وآموزش، دانش محتوایی، بکارگیری تکنولوژی آموزشی) واسطه گر مناسبی برای پیش بینی اخلاق حرفه ­ای معلمان است.
نتیجه گیری: قراردادن استاندارد­ها در برنامه­ های تربیت معلم و بکارگیری اصول آموزش بزرگسالان در دوره­های تربیت معلم می­تواند موجب اخلاق حرفه­ای معلمان می شود.
شماره‌ی مقاله: 12
واژه‌های کلیدی: توسعه حرفه ای، اخلاق حرفه ای، اصول آموزش بزرگسالان
متن کامل [PDF 668 kb]   (41 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/11 | پذیرش: 1400/6/13 | انتشار: 1402/6/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Relationship between Professional Development and Professional Ethics According to the Mediating Role of the Application of Adult Education Principles in Primary Teachers. Ethics in Science and Technology 2023; 18 (2) :85-93
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2213-fa.html

طاهرپورکلانتری مسعود، پورشافعی هادی. رابطه بین توسعه حرفه ای و اخلاق حرفه ای با توجه به نقش میانجی میزان بکارگیری اصول آموزش بزرگسالان در معلمان ابتدایی. اخلاق در علوم و فناوری. 1402; 18 (2) :85-93

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2213-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 2 - ( 6-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4570