1- دانشجوی دکتری برنامه درسی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه بیرجند ، mtk1365@gmail.com 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه بیرجند
چکیده: (68 مشاهده)
زمینه: اخلاق حرفه ای یکی از عوامل توسعه حرفه ای معلمان است که موجب رشد و تقویت توسعه حرفه ای معلمان میشود. پژوهش حاضر با هدف رابطه بین توسعه حرفه ای و اخلاق حرفه ای با توجه به نقش میانجی میزان بکار گیری اصول آموزش بزرگسالان در معلمان شهر سرایان انجام گردید.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر سرایان در سال تحصیلی 99-1398 که 140 نفر میباشند و نمونه پژوهش که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انجام شد که با جدول مورگان حجم نمونه 103 نفر بودند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفهای، پرسشنامه استانداردهای توسعه حرفه ای معلمان، پرسشنامه محقق ساخته اصول آموزش بزرگسالان بود. روایی پرسشنامهها از نوع محتوایی و پایایی آنها برمبنای ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 83/0، 86/0 و 89/0 برآورد گردید. برای تجزیه وتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون های تی تک نمونه ای، ضریب همبستگی و تحلیل مسیر) در نرمافزار spss نسخه 22 و نرم افزار لیزرل استفاده گردید.
یافته ها: نتایج نشان داد بکارگیری اصول آموزش بزرگسالان برای استانداردهای دوم، چهارم، پنجم، هشتم و نهم (ایجاد و حفظ جو یادگیری، سنجش و برقراری ارتباط با نتایج یادگیری، ارزیابی وانعکاس یادگیری وآموزش، دانش محتوایی، بکارگیری تکنولوژی آموزشی) واسطه گر مناسبی برای پیش بینی اخلاق حرفه ای معلمان است.
نتیجه گیری: قراردادن استانداردها در برنامه های تربیت معلم و بکارگیری اصول آموزش بزرگسالان در دورههای تربیت معلم میتواند موجب اخلاق حرفهای معلمان می شود.
The Relationship between Professional Development and Professional Ethics According to the Mediating Role of the Application of Adult Education Principles in Primary Teachers. Ethics in Science and Technology 2023; 18 (2) :85-93 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2213-fa.html
طاهرپورکلانتری مسعود، پورشافعی هادی. رابطه بین توسعه حرفه ای و اخلاق حرفه ای با توجه به نقش میانجی میزان بکارگیری اصول آموزش بزرگسالان در معلمان ابتدایی. اخلاق در علوم و فناوری. 1402; 18 (2) :85-93