1- گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران 2- گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران ، roholahsami29@gmail.com
چکیده: (66 مشاهده)
زمینه: نقش راهبردی اخلاق حرفهای در موفقیت معطوف به آینده سازمان غیرقابل انکار است. دوری از اخلاق حرفهای سازمانها را سخت آسیبپذیر و متضرر میسازد و دستیابی به اخلاقحرفهای موجب مزیت استراتژیک میشود. هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی نقش اخلاقحرفهای در ایجاد مزیت استراتژیک در نظام اداری بخش عمومی میباشد. روش: پژوهش حاضر از نوع آمیخته بود. در بخش کیفی جامعه شامل مدیران و معاونین ادارات سازمان امور مالیاتی استانهای شمال کشور بود که از میان آنها 20 نفر با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. تحلیل با استفاده از تکنیک دلفی فازی انجام شد. در بخش کمی از همان جامعه بخش کیفی تعداد 165 نفر با روش تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پرسشنامهها محقق ساخته بود . در نهایت داده ها با روش تحلیل عاملی و مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزار Plsمورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که بین اخلاقحرفهایی و مزیت استراتژیک رابطه خطی معنیداری وجود دارد هرچه اخلاقحرفهایی بیشتر میشود مزیت استراتژیک بیشتر میشود. اخلاق حرفهای با میانجیگری مدیریت دانش و مسئولیت اجتماعی، مزیت استراتژیک را در سازمان بیشتر میکند. نتیجهگیری: بنابراین سازمانها با رعایت کردن و مبنا قراردادن استانداردها و اصول اخلاقحرفهای سازمان در جهت ارتقای مسئولیت اجتماعی و مدیریت دانش، بسترهای لازم را فراهم نمایند. ارتباط میان مسئولیت اجتماعی و مدیریت دانش با مزیت استراتژیک از طریق تدوین استراتژیهای اجتماعی که بر فرصتها، منابع و امکانات، مهارتها و شایستگیهای سازمانی اثر میگذارند و تأثیر میپذیرند، بیان میگردد. بقاء، موفقیت و در نتیجه مزیت استراتژیک آنها به قابلیتها و شایستگیهایی بستگی دارد که یکی از این قابلیتهای مهم سازمانی مدیریتدانش است.
farzin O, sameiee R. Provide a Model for the Role of Professional Ethics in Creating Strategic Advantage in the Administrative System. Ethics in Science and Technology 2023; 18 (2) :172-179 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2132-fa.html
فرزین امید، سمیعی روح الله. ارائه الگوی نقش اخلاق حرفهای در ایجاد مزیت استراتژیک در نظام اداری. اخلاق در علوم و فناوری. 1402; 18 (2) :172-179