[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 18، شماره 2 - ( 6-1402 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 179-172 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی نقش اخلاق حرفه‌ای در ایجاد مزیت استراتژیک در نظام اداری
امید فرزین1 ، روح الله سمیعی 2
1- گروه مدیریت، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2- گروه مدیریت، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران ، roholahsami29@gmail.com
چکیده:   (377 مشاهده)
زمینه: نقش راهبردی اخلاق حرفه‌ای در موفقیت معطوف به آینده سازمان غیرقابل انکار است. دوری از اخلاق حرفه‌ای سازمان‌ها را سخت آسیب‌پذیر و متضرر می‌سازد و دستیابی به اخلاق­حرفه‌ای موجب مزیت استراتژیک می‌شود. هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی نقش اخلاق­حرفه‌ای در ایجاد مزیت استراتژیک در نظام اداری بخش عمومی می‌باشد.
روش: پژوهش حاضر از نوع آمیخته بود. در بخش کیفی جامعه شامل مدیران و معاونین ادارات سازمان امور مالیاتی استان‌های شمال کشور بود که از میان آنها 20 نفر با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. تحلیل با استفاده از تکنیک دلفی فازی انجام شد. در بخش کمی از همان جامعه بخش کیفی تعداد 165 نفر با روش تصادفی طبقه‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه‌ها محقق ساخته بود . در نهایت داده ها با روش تحلیل عاملی و مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزار Pls مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد که بین اخلاق­حرفه‌ایی و مزیت استراتژیک رابطه خطی معنی‌داری وجود دارد هرچه اخلاق­حرفه‌ایی بیشتر می‌شود مزیت استراتژیک بیشتر می‌شود. اخلاق حرفه‌ای با میانجیگری مدیریت دانش و مسئولیت اجتماعی، مزیت استراتژیک را در سازمان بیشتر می‌کند.
نتیجه‌گیری: بنابراین سازمان‌ها با رعایت کردن و مبنا قراردادن استانداردها و اصول اخلاق­حرفه‌ای سازمان در جهت ارتقای مسئولیت اجتماعی و مدیریت دانش، بسترهای لازم را فراهم نمایند. ارتباط میان مسئولیت اجتماعی و مدیریت دانش با مزیت استراتژیک از طریق تدوین استراتژی‌های اجتماعی که بر فرصت‌ها، منابع و امکانات، مهارت‌ها و شایستگی‌های سازمانی اثر می‌گذارند و تأثیر می‌پذیرند، بیان می‌گردد. بقاء، موفقیت و در نتیجه مزیت استراتژیک آنها به قابلیت‌ها و شایستگی‌هایی بستگی دارد که یکی از این قابلیت‌های مهم سازمانی مدیریت­دانش است.
شماره‌ی مقاله: 22
واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه‌ای، مدیریت دانش، مسئولیت اجتماعی، مزیت استراتژیک، نظام اداری
متن کامل [PDF 655 kb]   (200 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/16 | پذیرش: 1400/3/19 | انتشار: 1402/6/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

farzin O, sameiee R. Provide a Model for the Role of Professional Ethics in Creating Strategic Advantage in the Administrative System. Ethics in Science and Technology 2023; 18 (2) : 22
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2132-fa.html

فرزین امید، سمیعی روح الله. ارائه الگوی نقش اخلاق حرفه‌ای در ایجاد مزیت استراتژیک در نظام اداری. اخلاق در علوم و فناوری. 1402; 18 (2) :172-179

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2132-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 2 - ( 6-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645