1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران ، s.keshavarz@soc.ikiu.ac.ir 2- کارشناس ارشد روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
چکیده: (947 مشاهده)
زمینه: در دنیای دیجیتال امروز، به نظر میرسد که مرز بین استفاده از تکنولوژی و سوء استفاده از آن به باریکی یک تار مو باشد. بسیار فراوانند افرادی که عادات افراطی اینترنتی و رفتارهای نابهنجار اخلاقی دارند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطهای هوش اخلاقی در رابطۀ بین سبکهای فرزندپروری ادراک شده با اعتیاد به اینترنت دانشجویان استان قزوین انجام شد. روش: روش پژوهش همبستگی بود. جامعۀ آماری کلیۀ دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاههای استان قزوین در سال ۹۸ بود که از میان آنها نمونه ای با حجم ۲۷۰ نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب گردید. ابزار پژوهش، پرسشنامه های فرزندپروری بامریند (۱۹۷۲)، اعتیاد به اینترنت یانگ (۲۰۱۱) و هوش اخلاقی لینک و کییل (۲۰۱۱) بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی، شامل شاخصهای جمعیت شناختی و آمار استنباطی، شامل الگوی تحلیل مسیر و آزمون سوبل، تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که هوش اخلاقی بین سبکهای فرزندپروری ادراک شده دانشجویان و اعتیاد به اینترنت آنها نقش میانجی دارد. بدین معنا که هوش اخلاقی با سبکهای فرزندپروری استبدادی و سهلگیرانه و اعتیاد به اینترنت رابطه معکوس معنادار، و با سبک فرزندپروری مقتدرانه (دموکراتیک) و عدم اعتیاد به اینترنت رابطه مثبت معنا دار دارد. همچنین مدل ارائه شده برای تعیین رابطۀ متغیرهای پژوهش از برازش مطلوب برخودار بود. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش و ارتقاء سطح هوش اخلاقی می تواند به عنوان یک روش پیشگیری و یا حتی یک روش درمانی در قالب تکنیک های درمان شناختی-رفتاری برای اعتیاد اینترنتی مورد استفاده قرار گیرد.
Keshavarz S, pardakhti M, kakavand A. The Relationship between Parenting Styles with Internet Addiction: Mediating Role of Moral Intelligence. Ethics in Science and Technology 2023; 18 (2) : 13 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2130-fa.html
کشاورز سمیه، پرداختی مهدی، کاکاوند علیرضا. رابطۀ سبک های فرزندپروری با اعتیاد به اینترنت: نقش واسطهای هوش اخلاقی. اخلاق در علوم و فناوری. 1402; 18 (2) :94-102