الگوی بازاریابی درگردشگری سلامت با تاکید بر مولفه های اخلاقی
|
ایروان مسعودی اصل، فاطمه نجفی پور مقدم، سمیه حسام، محمود محمودی فراهانی |
|
|
چکیده: (1494 مشاهده) |
زمینه: توجه به مولفههای اخلاقی علاوه بر جنبههای انسانی، موجب افزایش تمایل مراجعین خارجی برای دریافت خدمت در حوزه گردشگری سلامت در ایران میگردد. هدف پژوهش کنونی، بررسی اهمیت مولفههای اخلاقی در الگوی بازاریابی گردشگری سلامت است.
روش: روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان مراکز درمانی و واحدهای فعال درحوزه گردشگری سلامت دانشگاههای علوم پژشکی بود که تعداد 630 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری ساده به عنوان نمونه آماری تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود و به منظور تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی تاییدی و مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد کلیه مولفههای الگوی بازاریابی پژوهش، بر گردشگری سلامت نقش مثبتی دارند. همچنین یافتهها بیانگر نقش و تاثیرگذاری مولفههای اخلاقی الگوی بازاریابی همچون رفتار دوستانه و احترامآمیز، بیان شفاف هزینه درمان و ... بر ترویج و موفقیت گردشگری سلامت بود.
نتیجهگیری: الگوی بازاریابی پژوهش نشاندهنده نقش و اهمیت توجه به مولفههای اخلاقی در گسترش و رونق گردشگری سلامت بود که بر این اساس باید مسئولین و سیاستگذاران ذیربط در تدوین سیاستها و برنامههای مرتبط، جدای از در نظر گرفتن مولفههای متداول و مطرح در الگوی های بازاریابی حاضر، به نقش مولفههای اخلاقی توجه ویژه نمایند.
|
|
واژههای کلیدی: گردشگری سلامت، بازاریابی، مولفههای اخلاقی |
|
متن کامل [PDF 837 kb]
(796 دریافت)
|
نوع مطالعه: گزارش مورد |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/12/28 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|