رابطه میان کدهای اخلاقی و عملکرد پایدار سازمانی : با تاکید بر نقش بشر دوستی
|
سهیلا خدامی، احمد گلپایگانی |
|
|
چکیده: (1345 مشاهده) |
زمینه: به منظور دستیابی به عملکرد پایدار سازمانی و نرخ پایین جابجایی کارمندان لازم است که از فساد در سیستم جلوگیری شده و به مباحث اخلاقی که یکی عوامل مرتبط با این متغیر ها است، بیشتر پرداخته شود. به همین منظور هدف از این پژوهش بررسی نقش کدهای اخلاقی و اقدامات بشردوستانه شرکت در جهت تغییر محیطکاری و ارتباط آن ها بر عملکرد پایدار سازمانی در میان کارمندان بانک دی میباشد.
روش: روش این تحقیق توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری, کلیه کارمندان بانک دی در سطح شهر تهران می باشد که با استفاده از شیوه نمونهگیری غیراحتمالی دردسترس, تعداد 175 نفر از کارمندان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده ها بوسیله پرسشنامه جمع آوری و جهت تجزیه و تحلیل از روش معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: کدهای اخلاقی رابطه مستقیم با بشر دوستی، دلبستگی شغلی و سازمانی، و رابطه غیر مستقیم با قصد جابجایی و عملکرد پایدار سازمانی دارد. همچنین اقدامات بشر دوستانه رابطه مستقیم بر دلبستگی شغلی و رابطه منفی بر قصد جابجایی و به صورت غیر مستقیم بر عملکرد پایدار سازمانی تاثیر دارد. قصد جابجایی رابطه منفی با عملکرد پایدار سازمانی دارد.
نتیجه گیری: انجام برنامههای آموزشی برای ایجاد فرهنگ اخلاقی و پیشگیری از بدرفتاری ها، تاکید بر آموزش رسمی اخلاقیات ، یافتن موضوعات اخلاقی مرتبط با جامعه و کمک به بهتر شدن جامعه باعث افزایش دلبستگی شغلی و سازمانی کارمندان می شود، که این موضوع زمینه را برای کاهش قصد جابجایی کارمندان و عملکرد پایدار سازمانی فراهم می کند.
|
|
واژههای کلیدی: کد های اخلاقی، بشر دوستی، عملکرد پایدار سازمانی. |
|
متن کامل [PDF 731 kb]
(759 دریافت)
|
نوع مطالعه: گزارش مورد |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/12/27 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|