رابطه کمال گرایی، هوش عاطفی و تفکر مثبت با ارزش های اخلاقی در دانشجویان
|
نفیسه قطب، شهناز خالقی پور* |
|
|
چکیده: (1156 مشاهده) |
زمینه: فضیلت های اخلاقی در توسعه فرهنگ و احترام به حقوق متقابل انسانی در دانشجویان از اهمیت برخوردار است، شناسایی مولفه های ارتقاء اخلاق می تواند مهم باشد لذا هدف از این مطالعه رابطه کمال گرایی، هوش عاطفی و تفکر مثبت با ارزش اخلاقی در دانشجویان بود.
روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد در سال تحصیلی 95-96 بودند که با نمونه گیری تصادفی طبقه ای 390 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش متشکل از پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ ، کمال گرایی تری شورت ، تفکر مثبت کارور و شی یر و پرسشنامه ارزش های اخلاقی هایت و گرام بود. داده های تحقیق با استفاده از آزمون ضریب همبستگی و رگرسیون تحلیل شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که کمال گرایی مثبت، توان پیش بینی ارزش مراقبه، عدالت، وفاداری، احترام به مرجعیت و خلوص را دارد. خوداگاهی، مراقبت را پیش بینی می کند و همدلی، عدالت را پیش بینی می کند. خودانگیزی توان پیش بینی وفاداری را دارد. هوش عاطفی وتفکر مثبت وفاداری را پیش بینی می کند. 26 درصد از واریانس ارزش های اخلاقی از طریق کمال گرایی مثبت، هوش عاطفی و تفکر مثبت قابل تبیین است.
نتیجه گیری: کمال گرایی مثبت ، هوش عاطفی و تفکر مثبت می تواند مولفه های ارزش های اخلاقی را پیش بینی کنند. |
|
واژههای کلیدی: کمال گرایی، هوش عاطفی، تفکر مثبت، ارزش اخلاقی |
|
متن کامل [PDF 996 kb]
(560 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/23 | پذیرش: 1399/10/10 | انتشار: 1399/10/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|