[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: جلد 15 - ویژه نامه ::
جلد 15 - ویژه نامه صفحات 81-73 برگشت به فهرست نسخه ها
ارایه و تبیین مدل شفافیت اطلاعات به عنوان مولفه اخلاقی در مزایده های الکترونیکی
محمد فرخی، رسول ثانوی فرد*، علی حمیدی زاده
چکیده:   (982 مشاهده)
زمینه: عدم شفافیت اطلاعات یکی از مخاطرات اخلاقی در حوزه تجارت الکترونیک است. هدف پژوهش حاضر تبیین مدل شفافیت اطلاعات در مزایده­های الکترونیکی در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی می­باشد.
روش: پژوهش حاضر در زمره تحقیقات کیفی- اکتشافی و از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را، اساتید دانشگاهی و خبرگان حوزه بازاریابی تشکیل دادند که 15 نفر از آنها به عنوان نمونه با روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه بود و از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری به کمک نرم افزار Matlab جهت تجزیه و تحلیل داده­ها استفاده­گردید.
یافته ها:  نتایج نشان داد 15 عامل مرتبط با ارایه و تبیین مدل شفافیت اطلاعات در مزایده­های الکترونیکی در سازمان جمع­آوری و فروش اموال تملیکی از بعد قدرت نفوذپذیری و وابستگی به چهار دسته عوامل وابسته، نفوذی، پیوندی و خودمختار تقسیم می­شوند. عامل تامین منافع ذینفعان دارای قدرت هدایت­کنندگی کم ولی وابستگی بالا میباشند که متغیرهای هدف این پژوهش نامگذاری می­گردد. عامل مشخصات دقیق محصول مورد مزایده به دلیل قدرت هدایت کنندگی زیاد و وابستگی کم جزء متغیرهای نفوذی یا به عبارت دیگر محرک می­باشد؛ سایر عامل­ها شامل عامل V1 تا V12 دارای قدرت هدایت زیاد و وابستگی زیاد می­باشند. این متغیرها غیرایستا هستند و در دسته متغیرهای پیوندی قرار گرفته­اند. همچنین متغیر تامین منافع شرکت جزو متغیرهای خودمختار پژوهش می­باشد.
نتیجه گیری: بنابراین شفافیت اطلاعات در یک مزایده الکترونیکی موجب ایجاد اعتماد دو سویه بین مزایده گر و مزایده گزار شده و و از سویی شفافیت در اطلاعات و انتشار آن بطور مساوی میان مزایده گران باعث می­شود تا رقابتی عادلانه میان آن ها شکل گیرد و شرکت نیز بتواند بهترین گزینه ها را در اختیار داشته باشد.
 
واژه‌های کلیدی: اخلاق، شفافیت اطلاعات، مزایده های الکترونیکی
متن کامل [PDF 858 kb]   (524 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/22 | پذیرش: 1399/10/10 | انتشار: 1399/10/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Presenting and Explaining the Model of Information Transparency as an Ethical Factor in Electronic Auctions. Ethics in Science and Technology 2020; 15 :73-81
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2015-fa.html

فرخی محمد، ثانوی فرد رسول، حمیدی زاده علی. ارایه و تبیین مدل شفافیت اطلاعات به عنوان مولفه اخلاقی در مزایده های الکترونیکی. اخلاق در علوم و فناوری. 1399; 15 () :73-81

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2015-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 15 - ویژه نامه برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645