ارایه و تبیین مدل شفافیت اطلاعات به عنوان مولفه اخلاقی در مزایده های الکترونیکی
|
محمد فرخی، رسول ثانوی فرد، علی حمیدی زاده |
|
|
چکیده: (1337 مشاهده) |
زمینه: عدم شفافیت اطلاعات یکی از مخاطرات اخلاقی در حوزه تجارت الکترونیک است. هدف پژوهش حاضر تبیین مدل شفافیت اطلاعات در مزایدههای الکترونیکی در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی میباشد.
روش: پژوهش حاضر در زمره تحقیقات کیفی- اکتشافی و از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را، اساتید دانشگاهی و خبرگان حوزه بازاریابی تشکیل دادند که 15 نفر از آنها به عنوان نمونه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه بود و از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری به کمک نرم افزار Matlab جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفادهگردید.
یافته ها: نتایج نشان داد 15 عامل مرتبط با ارایه و تبیین مدل شفافیت اطلاعات در مزایدههای الکترونیکی در سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی از بعد قدرت نفوذپذیری و وابستگی به چهار دسته عوامل وابسته، نفوذی، پیوندی و خودمختار تقسیم میشوند. عامل تامین منافع ذینفعان دارای قدرت هدایتکنندگی کم ولی وابستگی بالا میباشند که متغیرهای هدف این پژوهش نامگذاری میگردد. عامل مشخصات دقیق محصول مورد مزایده به دلیل قدرت هدایت کنندگی زیاد و وابستگی کم جزء متغیرهای نفوذی یا به عبارت دیگر محرک میباشد؛ سایر عاملها شامل عامل V1 تا V12 دارای قدرت هدایت زیاد و وابستگی زیاد میباشند. این متغیرها غیرایستا هستند و در دسته متغیرهای پیوندی قرار گرفتهاند. همچنین متغیر تامین منافع شرکت جزو متغیرهای خودمختار پژوهش میباشد.
نتیجه گیری: بنابراین شفافیت اطلاعات در یک مزایده الکترونیکی موجب ایجاد اعتماد دو سویه بین مزایده گر و مزایده گزار شده و و از سویی شفافیت در اطلاعات و انتشار آن بطور مساوی میان مزایده گران باعث میشود تا رقابتی عادلانه میان آن ها شکل گیرد و شرکت نیز بتواند بهترین گزینه ها را در اختیار داشته باشد.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق، شفافیت اطلاعات، مزایده های الکترونیکی |
|
متن کامل [PDF 858 kb]
(697 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/22 | پذیرش: 1399/10/10 | انتشار: 1399/10/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|