الگوی برنامه درسی اخلاق پژوهش برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم انسانی مراکز آموزش عالی ایران
|
رویا نیک فرجام، علی اصغر بیانی، حسن صائمی، حمزه اکبری |
|
|
چکیده: (1582 مشاهده) |
زمینه: با توجه به اهمیت رعایت اخلاق پژوهش در فرایند تحقیق و ضرورت آموزش آن در برنامههای درسی، پژوهش حاضر باهدف طراحی الگوی برنامه درسی اخلاق پژوهش برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای علوم انسانی مراکز آموزش عالی در ایران انجامشد.
روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش «گرندد تئوری» انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیئت علمی دانشکده های علوم انسانی استان گلستان بودند. 14 نفر از اعضای هیئت علمی به روش نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به سطح اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه ساختار یافته بود و داده های حاصل از آنها با نرم افزار MAXQDA طی سه مرحله کدگذاری و تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: نتایج حاصل از این پژوهش شامل 90 کد باز بود که در نهایت با ادغام کدهای باز 9 کد محوری و 5 کد گزینشی ارائه گردید. کدهای گزینشی «نظارت بر اصول اخلاقی پژوهش، سواد اطلاعاتی، همسویی با علوم دیگر» برای عنصر هدف و «مبانی علمی، کلیات اخلاق پژوهش» برای عنصر محتوا استخراج شد.
نتیجهگیری: یافتههای بهدستآمده از این پژوهش نشان داد که نظارت بر فعالیتهای پژوهشی و آموزش مفاهیم و ملاحظات اخلاقی پژوهش و کمک گرفتن از حوزه علوم پزشکی در طراحی الگوی برنامه درسی دانشجویان میتواند بیشترین اثر بر رعایت اخلاق پژوهش داشته باشد.
|
|
واژههای کلیدی: الگوی برنامه درسی، اخلاق، پژوهش |
|
متن کامل [PDF 838 kb]
(829 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/22 | پذیرش: 1399/10/10 | انتشار: 1399/10/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|