مراجع صالح رسیدگی به شکایت نسبت به تشخیص و وصول ناصحیح مالیات با رویکرد اخلاق مداری در ایران
|
محمد علی نورمحمدی، سید محمد مهدی غمامی، عسکر جلالیان |
|
|
چکیده: (1414 مشاهده) |
زمینه: اعاده دادرسی در لغت ترکیب اضافی متشکل از دو واژهی «اعاده» و«دادرسی» است دادرسی وسیلهی عدالت است و دادرسی نیز مانند سایرین در معرفی خطا و اشتباه قراردارد درصورتی که در نتیجهی دادرسی حکمی صادر شود که با خطا همراه باشد تردیدی نیست که باید مجدداً مورد رسیدگی قضایی قرار گیرد. در روابط بین مؤدیان و دستگاه مالیاتی نیز بروز اختلاف امری محتمل است، که می تواند ناشی از عواملی چون ضعف سیستم اطلاعات مالیاتی، عدم اطلاع مؤدیان و برخی مأموران مالیاتی از قوانین و مقررات و دستورالعمل ها، ضعف مراحل دادرسی مالیاتی و ... باشد.
نتیجه گیری: از دیدگاه حقوق اداری، مراجع عالی دادرسیهای مالیاتی، جهت «نظارت اداری» و قضایی بر اعمال مقامات و ادارات امورمالیاتی اعم از مراجع عالی اداری و یا قضایی ایجاد کنندهی وحدت رویهی مالیاتی، همانند هیأتهای عمومی شورای عالی مالیاتی، دیوان عدالت اداری و دیوان عالی کشور کارکرد ویژه و برتری در چگونگی تبیین قوانین و مقررات مالیاتی و ارائهی «تفسیر قضایی» مالیاتی و اظهارنظر قضایی مالیاتی در راستای اصل برابری، عدالت و عدم تبعیض مالیاتی و تعدیل و یا رفع تبعیضات ناروای مالیاتی بر عهده دارند. در زمینه اخلاقی نیز یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر اخلاق مالیاتی افراد، میزان اعتماد آنها به دولت و سیستم مالیاتی، حقوقی وقضایی است. |
|
واژههای کلیدی: حل اختلاف مالیاتی، قانون، تشخیص، اخلاق |
|
متن کامل [PDF 756 kb]
(571 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/22 | پذیرش: 1399/10/10 | انتشار: 1399/10/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|