ارزیابی کارکرد مولفان کتاب های درسی پیام های آسمانی بر مبنای رویکرد تبیین ارزش ها در تربیت اخلاقی
|
شیما عطار، فائزه ناطقی، نصراله عرفانی |
|
|
چکیده: (1575 مشاهده) |
زمینه: رفع دغدغه چگونگی تربیت اخلاقی دانشآموزان با ارزیابی کارکرد مولفین میسر خواهد شد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی کارکرد مولفان کتابهای پیامهای آسمانی بر مبنای انعکاس مولفه های رویکرد تبیین ارزشهاست.
روش: این پژوهش با ترکیبی از روشهای مطالعات اسنادی، دلفی فازی و تحلیل محتوا انجام شد. جامعه تحقیق را متون مرتبط با موضوع تحقیق تشکیل داد. جامعه آماری علاوه بر کتابهای درسی پیامهای آسمانی دوره اول متوسطه شامل اساتید شاغل در دانشگاههای استان همدان در رشتههای علومتربیتی، روانشناسی و الهیات بود که 40 نفر از آنان به صورت هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. کلیه محتوای کتابهای نامبرده به روش تمام شماری بررسی شد. روش نمونهگیری از جامعه تحقیق، در دسترس بود که تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه داشت. از فیش، پرسشنامه محقق ساخته و چک لیست محقق ساخته تحلیل محتوا بــرای جمــعآوری دادههــا و از روشهای آنتروپی شانون و تاپسیس بــرای تجزیــه و تحلیــل دادههــا بهرهبرداری گردید.
یافته ها: یافته ها حاکی است که خبرگان درباره 10 مولفه از رویکرد تبیین ارزشها به وحدت نظر رسیده اند و وضعیت کارکرد مولفان کتابهای پیامهای آسمانی پایههای 7، 8 و 9 بر اساس بازتاب مولفههای رویکرد تبیین ارزشها در محتوای کتابهای مذکور به ترتیب حائز رتبه 3، 2 و 1 میباشد.
نتیجه گیری: توزیع مولفه های رویکرد تبیین ارزشها که می توانستند تاثیرگذاری قابل توجهی در تربیت اخلاقی دانش آموزان در راستای شفافسازی ارزشهای اخلاقی در مواجه با تضادهای ارزشی داشته باشند، در محتوای کتابهای پیامهای آسمانی به صورت نامتوازن است. بنابراین عملکرد مولفان کتابهای نامبرده بر مبنای انعکاس مولفه های رویکرد مذکور نیازمند تجدیدنظر می باشد. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق، تربیت اخلاقی، رویکرد تبیین ارزش ها، کتاب های درسی، پیام های آسمانی، مولفان |
|
متن کامل [PDF 946 kb]
(545 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/9/24 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|