[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 15، شماره 3 - ( 9-1399 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 130-123 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی کارکرد مولفان کتاب های درسی پیام های آسمانی بر مبنای رویکرد تبیین ارزش ها در تربیت اخلاقی
شیما عطار، فائزه ناطقی، نصراله عرفانی
چکیده:   (1575 مشاهده)
زمینه: رفع دغدغه چگونگی تربیت اخلاقی دانش­آموزان با ارزیابی کارکرد مولفین میسر خواهد شد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی کارکرد مولفان کتاب­های پیام­های آسمانی بر مبنای انعکاس مولفه های رویکرد تبیین ارزش­هاست.
روش: این پژوهش با ترکیبی از روش­های مطالعات اسنادی، دلفی فازی و تحلیل محتوا انجام شد. جامعه تحقیق را متون مرتبط با موضوع تحقیق تشکیل داد. جامعه آماری علاوه بر کتاب­های درسی پیام­های آسمانی دوره اول متوسطه شامل اساتید شاغل در دانشگاه­های استان­ همدان در رشته­های علوم­تربیتی، روانشناسی و الهیات بود که 40 نفر از آنان به صورت هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. کلیه محتوای کتاب­های نامبرده به روش تمام شماری بررسی شد. روش نمونه­گیری از جامعه تحقیق، در دسترس بود که تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه داشت. از فیش، پرسشنامه محقق ساخته و چک لیست محقق ساخته تحلیل محتوا بــرای جمــع­آوری داده­هــا و از روش­های­­ آنتروپی شانون و تاپسیس بــرای تجزیــه و تحلیــل داده­هــا بهره­­برداری گردید.
یافته­ ها: یافته ­ها حاکی است که خبرگان درباره 10 مولفه از­ رویکرد تبیین ارزش­ها به وحدت نظر رسیده­ اند و وضعیت کارکرد مولفان کتاب­های پیام­های آسمانی پایه­های 7، 8 و 9 بر اساس بازتاب مولفه­های رویکرد تبیین ارزش­ها در محتوای کتاب­های مذکور به ترتیب حائز رتبه 3، 2 و 1 می­باشد.
نتیجه­ گیری: توزیع مولفه­ های رویکرد تبیین ارزش­ها که می­ توانستند تاثیرگذاری قابل توجهی در تربیت اخلاقی دانش ­آموزان در راستای شفاف­سازی ارزش­های اخلاقی در مواجه با تضادهای ارزشی داشته باشند، در محتوای کتاب­های پیام­های آسمانی به صورت نامتوازن است. بنابراین عملکرد مولفان کتاب­های نامبرده بر مبنای انعکاس مولفه ­های رویکرد مذکور نیازمند تجدیدنظر می­ باشد.
واژه‌های کلیدی: اخلاق، تربیت اخلاقی، رویکرد تبیین ارزش ها، کتاب های درسی، پیام های آسمانی، مولفان
متن کامل [PDF 946 kb]   (545 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/24 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Evaluating the Function of Heavenly Messages Textbook Authors Based on the Values Explanation Approach in Moral Education. Ethics in Science and Technology 2020; 15 (3) :123-130
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1979-fa.html

عطار شیما، ناطقی فائزه، عرفانی نصراله. ارزیابی کارکرد مولفان کتاب های درسی پیام های آسمانی بر مبنای رویکرد تبیین ارزش ها در تربیت اخلاقی. اخلاق در علوم و فناوری. 1399; 15 (3) :123-130

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1979-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 3 - ( 9-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660