اولویت بندی عوامل موثر بر مدیریت رفتار سازمانی با تاکید بر اصول و ارزشهای اخلاقی در صنعت بانکداری
|
فرزاد رمضانی راد، محمود رضایی زاده، داود کیاکجوری، مهران مختاری بایع کلایی1 |
|
|
چکیده: (3254 مشاهده) |
زمینه: درسازمانها، مدیریترفتارسازمانی نقش بسزایی در عملکرد کارکنان دارد و توجه به اخلاقسازمانی ابزاری برای ارتقای عملکردسازمانی است. پژوهش حاضر با هدف اولویت بندی عوامل موثر بر مدیریت رفتارسازمانی با تاکید بر اصولاخلاقی در صنعت بانکداری بخش دولتی شکل گرفت.
روش: این پژوهش کاربردی و در زمره پژوهش های کیفی بود. جامعه آماری خبرگان صنعت بانکداری بخش دولتی بودند که از میان آنها 15 نفر با روش گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تکنیک تصمیم گیری چند معیاره فازی (Fuzzy Delphi- FANP - FDEMATEL) و آزمون فریدمن انجام شد.
یافته ها: یافته های تحقیق 41 عامل در7 دسته معیار را مشخص کردند که بر اساس نتایج حاصل شده، عوامل اخلاقی بالاترین وزن و مهمترین نقش را در مدیریت رفتارسازمانی داشته اند. همچنین بر اساس نتایج حاصله، بیشترین تاثیر گذاری و تاثیر پذیری به ترتیب عوامل ساختاری و منطقه ای/ بین المللی بر سایر عناصر سیستم بوده است. در این میان شاخص عدالت و استقرار نظاممشارکتی به ترتیب با بیشترین میانگین 39/4و 25/4 در رتبه اول و دوم قرار گرفتند.
نتیجه گیری: بانک ها نبض اقتصاد کشورند، لذا بانکها میبایست الگوی عدالتمحور را در تمام فرایند هایسازمانی و بانکی مستقر ساخته و با بازنگری فرهنگسازمانی و رعایت ارزشهای فردی و اصول اخلاقی ،ضمن شفاف سازی امور بانکداری در راستای اجرای صحیح عملیات بانکی بدون ربا، در جهت رسیدن به اهداف کلان سازمانی و ملی با مد درنظر قرار دادن اصول مشارکت نظامند و تعامل سازنده با سایرین گام بردارند.
|
|
واژههای کلیدی: رفتار سازمانی، صنعت بانکداری، اصول اخلاقی |
|
متن کامل [PDF 835 kb]
(1637 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/6/8 | پذیرش: 1399/6/7 | انتشار: 1399/6/7
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|