طراحی و تبیین مولفه های اخلاق حرفه ای
|
نریمان عباسی، حسن قلاوندی، بهناز مهاجران |
|
|
چکیده: (2890 مشاهده) |
زمینه: یکی از ارکان اساسی که در بهبود روندها و برنامه های نظام آموزش و پرورش نقش پر اهمیتی را می تواند ایفا کند، جاری بودن ابعاد اخلاق حرفه ای در میان اعضای این سازمان ها می باشد، با درک این مهم پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مولفه های اخلاق حرفه ای انجام شده است.
روش: روش تحقیق توصیفی و طرح پژوهشی پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی می باشد، 356 نفر از دبیران با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS از طریق تحلیل عاملی تاییدی و فریدمن تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج بررسی نشان داد که مولفه های رعایت حرمت همکاران، شایستگی تخصصی، شایستگی پداگوژیکی، رشد و توسعه دانش آموزان، حفظ اسرار دانش آموزان، ارزیابی بی طرفه(تعامل حرفه ای) با دانش آموزان، انجام ارزشیابی صحیح از دانش آموزان، احترام گذاشتن به مسئولان و سازمان، نحوه برخورد با موضوعات حساس و ارتقای شخصیت علمی و رشد تهذیب نفس در خویش مورد تایید در راستای تبیین اخلاق حرفه ای هستند.
نتیجه گیری: در نتیجه برای توسعه اخلاق حرفه ای در میان دبیران می توان به مولفه های اخلاق حرفه ای که در این پژوهش مورد تایید قرار گرفته است توجه کرد. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفه ای، دبیران، آموزش و پرورش |
|
متن کامل [PDF 825 kb]
(1454 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/6/8 | پذیرش: 1399/6/7 | انتشار: 1399/6/7
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|