[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 15، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 114-108 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطۀ هوش هیجانی، فضاهای اخلاقی و ارزش‌های اخلاقی شرکت‌ها با قضاوت اخلاقی حسابرسان
طاهره مباشر، مهرداد صالحی*
چکیده:   (2345 مشاهده)
زمینه: تکامل حرفه حسابرسی و توانایی آن در جلب اعتماد عمومی به رعایت آیین اخلاق حرفه ­ای بستگی خواهد داشت. فعالیت­های متقلبانه بیانگر ضعف ارزش­های اخلاقی حاکم در فضای کار و آموزش می­باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه هوش هیجانی، فضاهای اخلاقی و ارزش­های اخلاقی شرکت‌ها با قضاوت اخلاقی حسابرسان است.
روش: پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حسابرسان شاغل عضو جامعه حسابداران رسمی ایران در مؤسسات حسابرسی تهران و سایر شهرستان‌ها می‌باشد که از میان آنها 145 نفر به روش طبقه‌بندی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه بوده است. داده ها پس از جمع‌آوری با استفاده از نرم‌افزار آماری 21SPSS و از طریق آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و روش رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج بررسی نشان داد که بین هوش هیجانی، ارزش‌های اخلاقی و فضاهای اخلاقی حرفه‌ای، ابزاری و مستقل با قضاوت اخلاقی حسابرسان ارتباط معناداری وجود دارد.
نتیجه‌گیری: با توجه به رابطه هوش هیجانی، فضاهای اخلاقی و ارزش­های اخلاقی شرکت‌ها با قضاوت اخلاقی حسابرسان و به سبب آن‌که قضاوت‌های حرفه‌ای حسابرسی بر تصمیم‌گیری های آگاهانه افراد اثرگذار است، حسابداران رسمی عضو جامعه مستلزم ایفای نقش حرفه‌ای خود به عنوان نمایندگان اخلاقی جامعه خواهند بود.
 
واژه‌های کلیدی: ارزش‌های اخلاقی شرکت‌ها، فضاهای اخلاقی، قضاوت اخلاقی حسابرسان، هوش هیجانی
متن کامل [PDF 822 kb]   (658 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/8 | پذیرش: 1399/6/7 | انتشار: 1399/6/7
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Relationship between Emotional Intelligence, Ethical Climates and Ethical Values of Companies and Auditor’s Ethical Judgment. Ethics in Science and Technology 2020; 15 (2) :108-114
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1862-fa.html

مباشر طاهره، صالحی مهرداد. رابطۀ هوش هیجانی، فضاهای اخلاقی و ارزش‌های اخلاقی شرکت‌ها با قضاوت اخلاقی حسابرسان. اخلاق در علوم و فناوری. 1399; 15 (2) :108-114

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1862-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645