[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 15، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 14-3 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و دسته بندی بداخلاقی‌های علمی دانشجویان ( مرور سیستماتیک)
رویا پورنقی، مریم خسروی
چکیده:   (3695 مشاهده)
زمینه: برنامه‌ریزی کاهش بداخلاقی‌های ‌علمی در بین دانشجویان نیاز به شناخت مقوله‌ها و مصادیق آن دارد. هدف پژوهش حاضر تعیین و دسته‌بندی مقوله‌های بداخلاقی‌های علمی در بین دانشجویان دانشگاه است.
روش: پژوهش حاضر در دسته مطالعات توصیفی است و گردآوری اطلاعات به روش مرور نظام‌مند انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه مقالات پژوهشی مرتبط با بداخلاقی‌های علمی دانشجویان در پایگاه‌های اطلاعاتی (اسکوپوس، وب آو ساینس، و پاب‌مد) در بازه زمانی از ابتدای نمایه آنها تا ابتدای سال 2017 است(3727 مقاله). نمونه‌گیری پس از طی فرایند: شناسایی، غربالگری،‌ شایستگی،‌ و شامل شدن، صورت گرفت و 63 مقاله به عنوان نمونه انتخاب شد. با مطالعه متن کامل مقالات مصادیق کدگذاری و در زیر گروه‌های بزرگ‌تر(مقوله‌ها) دسته‌بندی شدند. جهت اعتبارپذیری یافته‌ها از تکنیک خودبازبینی محقق استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد مقوله‌های اصلی بداخلاقی‌های علمی دانشجویان شامل: سرقت‌علمی(نقل‌قول‌کردن نادرست، رونویسی نادرست، استناد نادرست، خودسرقتی، سرقت علمی ایده، ترجمه غیر مجاز، مقاله یا متن معجون، سرقت کلی آثار، سرقت بخشی از آثار)، تقلب(در امتحان و در تکالیف درسی)، دستکاری(تحریف و جعل)، کمک غیر مجاز(تبانی و سایه نویسی) و کلاه‌برداری(دروغگویی) است.
نتیجه‌گیری: مقوله‌ها و مصادیق یافت شده در پژوهش را می‌توان درجهت پیشگیری و جلوگیری از ارتکاب بداخلاقی علمی دانشجویان به کار گرفت. سیاستگذاران می‌توانند از این یافته‌ها در تدوین و بهبود قوانین حقوقی، تصویب مقررات و آیین‌نامه‌های انضباطی  و ارایه  راهکارهای تربیتی، اخلاقی و آموزشی در جهت کنترل بداخلاقی علمی استفاده نمایند.
واژه‌های کلیدی: بداخلاقی علمی، ‌ سرقت علمی، ‌ دانشجویان، ‌اخلاق پژوهش، ‌ مرور سیستماتیک
متن کامل [PDF 1026 kb]   (762 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/7 | پذیرش: 1399/6/7 | انتشار: 1399/6/7
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Identifying and Classifying Students' Academic Misconducts (Systematic Review). Ethics in Science and Technology 2020; 15 (2) :3-14
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1848-fa.html

پورنقی رویا، خسروی مریم. شناسایی و دسته بندی بداخلاقی‌های علمی دانشجویان ( مرور سیستماتیک). اخلاق در علوم و فناوری. 1399; 15 (2) :3-14

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1848-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660