نقش نیازهای بنیادین روانشناختی در هویت اخلاقی
|
زهرا مقدس1، ضیاء الدین تابعی1 |
1- گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز |
|
چکیده: (2809 مشاهده) |
زمینه: تعهدات اخلاقی درمانگران از موضوعات مهمی است که توجه پژوهشگران حوزه اخلاق پزشکی را به خود جلب کرده است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی و هویت اخلاقی در دانشجویان پزشکی بود.
روش: طرح این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی است. آزمودنیها، 140 دانشجوی پزشکی دوره اینترنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بودند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای از بیمارستانهای دولتی شهر شیراز انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی و مقیاس اهمیت برای خویشتن هویت اخلاقی استفاده شد. دادهها بهوسیله ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که ارضای نیاز به شایستگی و نیاز به ارتباط همبستگی مثبت و معنادار با درونسازی هویت اخلاقی دارند. همچنین، ارضای نیاز به خودپیروی، نیاز به شایستگی و نیاز به ارتباط با نمادسازی هویت اخلاقی همبستگی مثبت و معنادار، نشان دادند. علاوه بر این، نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که ارضای نیاز به شایستگی، درونسازی هویت اخلاقی و ارضای نیاز به ارتباط، نمادسازی و نمره کل هویت اخلاقی را بهنحو مثبت پیشبینی میکنند.
نتیجهگیری: بهطور کلی، نتایج پژوهش حاضر همراستا با شواهد پژوهشی پیشین و نظریه خودتعیینی، نشانگر اهمیت ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی در تشکیل هویت اخلاقی دانشجویان رشته پزشکی است.
|
|
واژههای کلیدی: نیازهای بنیادین روانشناختی، هویت، هویت اخلاقی |
|
متن کامل [PDF 824 kb]
(1268 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/3/22 | پذیرش: 1399/3/22 | انتشار: 1399/3/22
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|