[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 10، شماره 4 - ( 12-1394 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 16-7 برگشت به فهرست نسخه ها
منشور اخلاق حرفه‌ای در رسانه‌ها
محبوبه آطاهریان*1، صدیقه ببران، هادی خانیکی
1- ، Ataherian.1388@ gmail. com
چکیده:   (4568 مشاهده)

زمینه: در عصر امروز در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی رسانه‌ها توانستهاند جایگاه مهمی کسب نمایند. به موازات گسترش کمی و کیفی وسایل ارتباط جمعی، ضرورت مقررات‌گذاری برای فعالیت این وسایل آشکار شده است. تردیدی وجود ندارد که قوانین و مقررات برای برقراری نظم در هر عرصهای لازم است، اما کافی نیست. تجربه نشان داده که در برخی امور (مانند رسانه‌ها) علاوه‌بر استفاده از ابزارهای قانونی، باید به ابزارهای نظارت درونی توجه شود. زیرا این ابزارها با فعالیتها متناسبتر است و افراد، خود را بیشتر ملزم به رعایت آن میدانند .

یکی از این ابزارهایهای درونی یا خود نظامدهی در رسانه‌ها، تدوین منشور اخلاق حرفهای است. این منشور که توسط خود عوامل رسانهای تنظیم میگردد، نقش مهمی در دستیابی به اهداف رسانه‌ها و عمل به رسالتهای اجتماعی آنها دارد. در این تحقیق به نظریه‌های هنجاری در مورد رسانه­ها اشاره شده است و منشور اخلاقی رسانه­های کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. هدف در بررسی حاضر، ضرورت تدوین منشور اخلاقی رسانه‌هاست.

نتیجه‌گیری: بررسی‌ها نشان می‌دهد ضرورت حفظ اعتماد مخاطبین برای اصحاب رسانه مهم است. مدیران و عوامل رسانه‌ها میدانند که تاچه‌اندازه رعایت اخلاق و قواعد کار حرفهای در حفظ اعتماد مردم نقش دارد، از این رو خود شیوهای را برای نظارت و کنترل فعالیتهای خود انتخاب میکنند، شیوهای که مانع فعالیتهای آنها نمی‌شود و رسانه‌ها را پاسخگو مینماید .بنابراین ضرورت تدوین منشور اخلاق حرفه‌ای از سوی رسانه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

واژه‌های کلیدی: اخلاق، رسانه، منشور اخلاق حرفه‌ای
متن کامل [PDF 175 kb]   (13781 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/12/21 | پذیرش: 1394/12/21 | انتشار: 1394/12/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Code of Professional Ethics in Media. Ethics in Science and Technology 2016; 10 (4) :7-16
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-173-fa.html

آطاهریان محبوبه، ببران صدیقه، خانیکی هادی. منشور اخلاق حرفه‌ای در رسانه‌ها. اخلاق در علوم و فناوری. 1394; 10 (4) :7-16

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-173-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( 12-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645