زمینه: در عصر امروز در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی رسانهها توانستهاند جایگاه مهمی کسب نمایند. به موازات گسترش کمی و کیفی وسایل ارتباط جمعی، ضرورت مقرراتگذاری برای فعالیت این وسایل آشکار شده است. تردیدی وجود ندارد که قوانین و مقررات برای برقراری نظم در هر عرصهای لازم است، اما کافی نیست. تجربه نشان داده که در برخی امور (مانند رسانهها) علاوهبر استفاده از ابزارهای قانونی، باید به ابزارهای نظارت درونی توجه شود. زیرا این ابزارها با فعالیتها متناسبتر است و افراد، خود را بیشتر ملزم به رعایت آن میدانند .
یکی از این ابزارهایهای درونی یا خود نظامدهی در رسانهها، تدوین منشور اخلاق حرفهای است. این منشور که توسط خود عوامل رسانهای تنظیم میگردد، نقش مهمی در دستیابی به اهداف رسانهها و عمل به رسالتهای اجتماعی آنها دارد. در این تحقیق به نظریههای هنجاری در مورد رسانهها اشاره شده است و منشور اخلاقی رسانههای کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. هدف در بررسی حاضر، ضرورت تدوین منشور اخلاقی رسانههاست.
نتیجهگیری: بررسیها نشان میدهد ضرورت حفظ اعتماد مخاطبین برای اصحاب رسانه مهم است. مدیران و عوامل رسانهها میدانند که تاچهاندازه رعایت اخلاق و قواعد کار حرفهای در حفظ اعتماد مردم نقش دارد، از این رو خود شیوهای را برای نظارت و کنترل فعالیتهای خود انتخاب میکنند، شیوهای که مانع فعالیتهای آنها نمیشود و رسانهها را پاسخگو مینماید .بنابراین ضرورت تدوین منشور اخلاق حرفهای از سوی رسانهها از اهمیت زیادی برخوردار است.