[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: جلد 14 - ویژه نامه شماره 2-0 ::
جلد 14 - ویژه نامه شماره 2-0 صفحات 86-80 برگشت به فهرست نسخه ها
کنکاشی پیرامون شاخص‌های اخلاق‌حرفه‌ای اعضای هیأت‌علمی با بهره‌گیری از روش AHP فازی
آزاده چنگیزی محمدی، ناصر میرسپاسی*، تورج مجیبی، محمود اوتادی
چکیده:   (1491 مشاهده)
زمینه: هر واحد سازمانی نیازمند کدهای اخلاقی متناسب با ساختار حرفه‌ای خود است که اخلاق‌حرفه‌ای نام دارد. در همین راستا پژوهش حاضر باهدف شناسایی و رتبه‌بندی شاخص‌های اخلاق‌حرفه‌ای اعضای هیأت‌علمی دانشگاه با بهره‌گیری از روش سلسله‌مراتبی ‌فازی انجام شده است.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن؛ اعضای هیأت‌علمی، دانشجوها و دانش‌آموخته‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی بودند که از قاعده اشباع نظری برای تعیین حجم نمونه و از روش چندمرحله‌ای طبقه‌ای و در دسترس به‌منظور نمونه‌گیری استفاده شد. پرسشنامه و اسناد و مدارک؛ ابزار گردآوری داده‌های این پژوهش بودند که تحلیل داده‌ها با استفاده از جدول کدگذاری باز، شاخص مرکزی مُد و سلسله‌مراتبی ‌فازی صورت گرفت.
یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پیمایشی پژوهش؛ هشتاد شاخص‌ اخلاق‌حرفه‌ای با ضریب‌اهمیت بالا شناسایی شدند که سنجش تمامی آن‌ها در سیستم مدیریت عملکرد اعضای هیأت‌علمی ضروری می‌باشد اما بررسی اسناد و مدارک نشان داد که در حال حاضر حدود پانزده درصد آن‌ها در آیین‌نامه‌ها و فرم‌های ارزیابی و ارتقاء اعضای هیأت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که به‌منظور بهبود فرایند یاددهی-یادگیری دانشجویان؛ ایجاد منشور اخلاق‌حرفه‌ای برای اعضای هیأت‌علمی، بهره‌گیری از شاخص‌های بنیادی اخلاق‌حرفه‌ای در سیستم ارزیابی عملکرد اعضای هیأت‌علمی و ایجاد منظری جداگانه با عنوان اخلاق‌حرفه‌ای در آیین‌نامه‌ها و فرم‌های ارزیابی و ارتقاء اعضای هیأت‌علمی ضروری می‌باشد.
 
واژه‌های کلیدی: اخلاق‌حرفه‌ای، اعضای هیأت‌علمی، AHP فازی
متن کامل [PDF 1018 kb]   (511 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/13 | پذیرش: 1398/12/13 | انتشار: 1398/12/13
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

An Investigation into Indices of Professional Ethics for Faculty Members Using FAHP. Ethics in Science and Technology 2020; 14 :80-86
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1668-fa.html

چنگیزی محمدی آزاده، میرسپاسی ناصر، مجیبی تورج، اوتادی محمود. کنکاشی پیرامون شاخص‌های اخلاق‌حرفه‌ای اعضای هیأت‌علمی با بهره‌گیری از روش AHP فازی. اخلاق در علوم و فناوری. 1398; 14 () :80-86

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1668-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 14 - ویژه نامه شماره 2-0 برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645