گرایش به فلسفههای اخلاقی با توجه به تفاوتهای جنسیتی
|
|
|
|
چکیده: (4360 مشاهده) |
زمینه: در دنیای امروز، با توسعه روابط، تحقق مفهوم دهکده جهانی و از بین رفتن مرزهای بین ملتها، اخلاقیات بهعنوان یک عامل استراتژیک مهم در حفظ بقای سازمانها و کل بشریت مطرح شده است. هدف پژوهش حاضر؛ بررسی تاثیر جنسیت بر روی 5 فلسفه اخلاقی است.
روش: روش تحقیق از نوع توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل؛ دانشجویان مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامیواحدرشت به تعداد 778 نفر میباشد. حجم نمونه براساس جدول مورگان، 260 نفر تعیین گردید و با استفاده از روش نمونه گیری غیراحتمالی پرسشنامهها جمعآوری شد. و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تی بهرهبرداری شد.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد کلیه فرضیههای اصلی و فـــرعی پژوهش در سطح 95% اطمینان رد شد؛ متغیر نسبیگرایی (سناریو ب) با 1078/1 بیشترین میانگین و متغیر سودمندگرایی (سناریو الف) با 0378/0 دارای کمترین میانگین فلسفههای اخلاقی در بین دانشجویان مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامیواحد رشت میباشد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، میتوان گفت که زنان نسبت به مردان، اخلاق مدارتر نیستند و این باور عمومیکه زنان را اخلاق مدارتر از مردان میداند، قطعی نیست.
|
|
واژههای کلیدی: فلسفه، اخلاق، جنسیت |
|
متن کامل [PDF 173 kb]
(1688 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/10/21 | پذیرش: 1394/10/21 | انتشار: 1394/10/21
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|