پیش بینی پاسخگویی در حسابداران رسمی بر مبنای اخلاق حرفه ای
|
قدرت اله طالب نیا1، حسین رجب دُری*2، امیررضا خانی ذلان2 |
1- گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران 2- گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران |
|
چکیده: (1991 مشاهده) |
زمینه: ریشه بسیاری از رفتارها و فعالیت های افراد در شخصیت، اخلاق و ارزش های اخلاقی است. هدف این پژوهش، پیش بینی پاسخگویی در حسابداران رسمی بر مبنای اخلاق حرفه ای است. امروزه اخلاق نیاز حقیقی تمام مشاغل و سازمان های حرفه ای است که این نیاز در حسابداری به صورت دوچندان احساس می شود. همچنین پاسخگویی نیز به تعهد اخلاقی فرد در مقابل فعالیت های انجام داده خود اشاره دارد.
روش: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی - همبستگی بوده و جامعه آن را کل اعضای جامعه حسابداران رسمی تشکیل می دهد. نمونه برگزیده شامل 128 نفر است که با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب شده اند. برای سنجش اخلاق حرفه ای و پاسخگویی از پرسشنامه استفاده شد، همچنین دوره زمانی مورد مطالعه، سال 1395 است. برای آزمون فرضیه پژوهش نیز پس از بررسی نرمال بودن داده ها از روش رگرسیون خطی استفاده شد.
یافته ها: یافته های حاصل از آزمون فرضیه پژوهش نشان میدهد که بین سطح اخلاق حرفه ای و پاسخگویی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و با افزایش میزان اخلاق حرفه ای، پاسخگویی افزایش خواهد یافت. میزان اثرپذیری پاسخگویی از اخلاق حرفه ای نیز حدود 48 درصد است.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، میتوان ادعا کرد که با افزایش سطح اخلاق حرفه ای، سطح پاسخگویی افزایش می یابد. در نتیجه پیشنهاد می گردد که برای افزایش سطح پاسخگویی که مقوله با اهمیتی است، به اخلاق حرفه ای توجه ویژه گردد. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفه ای، پاسخگویی، حسابداری. |
|
متن کامل [PDF 836 kb]
(621 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/3/16 | پذیرش: 1398/3/16 | انتشار: 1398/3/16
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|