[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 13، شماره 2 - ( 6-1397 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 148-140 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی دلایل نادیده گرفتن اخلاق دانشگاهی و ارتکاب به تقلب تحصیلی
کاظم امید مقدم، احمد خامسان، محسن آیتی
چکیده:   (2893 مشاهده)
زمینه: تقلب تحصیلی از مشکلات رایج و روزافزون نظام‌های آموزشی است و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به جامعۀ علمی وارد می‌سازد. هدف ‏پژوهش حاضر شناسایی دلایل نادیده گرفتن اخلاق دانشگاهی و ارتکاب به تقلب تحصیلی دانشجویان و طبقه‌بندی پاسخ‌های آنها بر پایه ‏راهبردهای خنثی‌سازی است.‏
روش: پژوهش با روش کیفی پدیدار‌شناسی انجام شده است. جامعۀ پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه بیرجند شامل 11225 نفر می‌باشند.20 ‏نفر از دانشجویان دانشگاه بیرجند با روش نمونه‌گیری هدف‌مند در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها با مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته جمع‌آوری و با ‏شیوه کدگذاری کوربین و استراس تجزیه و تحلیل شدند.‏
یافته‌ها: 893 کد شناسایی شده در مصاحبه‌ها در هفت مقولۀ اصلی «دانشجو، هنجار‌های اجتماعی، استاد، نقش دانشگاه، ماهیت درس و ‏رشته، ماهیت تکلیف و مقطع تحصیلی» دسته‌‌بندی شدند. دانشجویان نخست نقش خود در ارتکاب به تقلب را اظهار داشته‌اند، سپس ‏به‌ترتیب راهبردهای خنثی‌سازی «سرزنش سرزنش‌کنندگان، انکار مسئولیت، انکار آسیب‌دیده، توسل به وفاداری‌های برتر، و انکار آسیب» را ‏به‌کار گرفته‌اند. ‏
نتیجه‌گیری: بسیاری از انواع تقلب با وضع قوانین و مدیریت آموزشی قابل اجتناب بوده و موجب تقویت اخلاق علمی در نظام آموزش عالی ‏خواهد شد. لازم است سیاست‌گذاران آموزش عالی تدابیر لازم را برای آموزش اخلاق حرفه‌ای به دانشجویان در دوران تحصیل بیاندیشند. ‏اساتید نیز می‌توانند با تاکید بر رشد مهارت‌های حرفه‌ای، حمایت‌گر بودن و تعامل محترمانه با دانشجویان و ارزشیابی مستمر در کاهش تقلب ‏مؤثر باشند
واژه‌های کلیدی: اخلاق دانشگاهی، شرافت علمی، دلایل تقلب تحصیلی، راهبردهای خنثی‌سازی
متن کامل [PDF 185 kb]   (1523 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/6/29 | پذیرش: 1397/6/29 | انتشار: 1397/6/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Identify the Reasons for Ignoring Academic Ethics and Committing Academic Cheating. Ethics in Science and Technology 2018; 13 (2) :140-148
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1113-fa.html

امید مقدم کاظم، خامسان احمد، آیتی محسن. شناسایی دلایل نادیده گرفتن اخلاق دانشگاهی و ارتکاب به تقلب تحصیلی. اخلاق در علوم و فناوری. 1397; 13 (2) :140-148

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1113-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( 6-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660