تحلیل کانونی رابطه بین مؤلفههای اخلاق حرفهای و ابعاد سرمایه اجتماعی
|
معصومه علی زاده، بهناز مهاجران، علیرضا قلعه ای |
|
|
چکیده: (2249 مشاهده) |
زمینه: امروزه اخلاق حرفهای و سرمایه اجتماعی نقش بسیار مهمی را در سازمانها ایفا میکنند. هدف پژوهش حاضر تحلیل کانونی رابطه بین مؤلفههای اخلاق حرفهای و ابعاد سرمایه اجتماعی در بین دبیران مقطع اول متوسطه شهرستان نقده بود.
روش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، از نوع همبستگی بنیادی یا کانونی است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران مقطع اول متوسطه شهرستان نقده بودند. حجم جامعه آماری 235 نفر است که تعداد 90 نفر آنها از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفهای و سرمایه اجتماعی جمعآوری و بهوسیله نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمونهای آماری ماتریس همبستگی پیرسون و تحلیل همبستگی کانونی فرضیه پژوهشی تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: رابطه متغیر کانونی اخلاق حرفهای با متغیر کانونی سرمایه اجتماعی 73/0 میباشد. شاخص لامبدای ویکلز برای این ارتباط 24/0 بهدست آمد که آماره F مربوط به آن نیز 24/14 میباشد که در سطح 01/0 معنیدار است. بنابراین این دو مجموعه ارتباط معنیداری با یکدیگر دارند. همچنین 48/0 واریانس بین ابعاد سرمایه اجتماعی با مؤلفههای اخلاق حرفهای تبیین میشود.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدستآمده، تحلیل همبستگی کانونی با 99 درصد احتمال وجود همبستگی بین دو مجموعه مؤلفههای اخلاق حرفهای با ابعاد سرمایه اجتماعی را تأیید میکند. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفهای، سرمایه اجتماعی، سازمان |
|
متن کامل [PDF 196 kb]
(2124 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/6/29 | پذیرش: 1397/6/29 | انتشار: 1397/6/29
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|