[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( 5-1393 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
اخلاق در رسانه؛ چالش‌های اساسی و توصیه‌های ملی
چکیده:   (4043 مشاهده)

زمینه: رسان‌ ها، به‌عنوان یک نهاد اجتماعی و مدنی، همواره از عوامل و متغیرهای مهم در بحث نظارت برمحیط و حراست از آن بوده‌اند. این پژوهش، با هدف بررسی موانع و چالش‌های پیشروی رسانه، بر اساس ابعاد و شاخص­های رسانه در نظام ملی درستکاری جمهوری اسلامی ایران، به عنوان رویکرد جامع و نوین مبارزه با فساد انجام گرفته است.

روش: پژوهش حاضر، در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحقیق پدیدارشناسی صورت گرفته است. جامعه پژوهش متشکل از مدیران مسئول و سردبیران ارشد رسانه‌ها، مدیران و کارشناسان سازمان بازرسی و متخصصان و صاحب‌نظران حوزۀ حقوق رسانه‌ها و مطبوعات در کشور بودند که از میان آنها 15 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته و گفتگوهای غیررسمی با شرکت‌کنندگان در تحقیق بوده است. داده‌های حاصل از آنها با استفاده از روش تحلیل محتوا (تحلیل کیفی داده‌ها)، تحلیل و مقوله‌بندی شده‌اند.

یافته‌ها: چالش‌های اساسی اخلاق رسانه‌ای در ایران را می­توان به­طور خلاصه به صورت زیر بر شمرد: دولتی بودن رسانه‌ها، نامشخص بودن حدود عمل رسانه­ها و خطوط قرمز، ابهام در قوانینی مربوط به حقوق رسانه‌ها، هزینه­بر بودن فعالیت‌ها، عدم دسترسی آزادنه به اطلاعات، تعامل نادرست سازمان‌ها با رسانه‌ها، فقدان تخصص و اشراف علمی خبرنگاران.

نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که؛ موانع فراروی رسانه‌ها در ایران در قالب موانع چهارگانه (قانونی، سیاسی، اقتصادی و سازمانی) قابل طرح است. از نظر مصاحبه­شونده­ها موانع سیاسی تأثیر قابل توجهی در شکل­گیری سایر موانع دارد.

واژه‌های کلیدی: اخلاق، رسانه، نظام ملی درستکاری
متن کامل [PDF 174 kb]   (1820 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/9/25 | پذیرش: 1394/9/25 | انتشار: 1394/9/25
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ethics in the Media: The Main Challenges and National Recommendation. Ethics in Science and Technology 2014; 9 (2)
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-101-fa.html

اخلاق در رسانه؛ چالش‌های اساسی و توصیه‌های ملی. اخلاق در علوم و فناوری. 1393; 9 (2)

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-101-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 5-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645