اخلاق در رسانه؛ چالشهای اساسی و توصیههای ملی
|
|
|
|
چکیده: (4043 مشاهده) |
زمینه: رسان ها، بهعنوان یک نهاد اجتماعی و مدنی، همواره از عوامل و متغیرهای مهم در بحث نظارت برمحیط و حراست از آن بودهاند. این پژوهش، با هدف بررسی موانع و چالشهای پیشروی رسانه، بر اساس ابعاد و شاخصهای رسانه در نظام ملی درستکاری جمهوری اسلامی ایران، به عنوان رویکرد جامع و نوین مبارزه با فساد انجام گرفته است.
روش: پژوهش حاضر، در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحقیق پدیدارشناسی صورت گرفته است. جامعه پژوهش متشکل از مدیران مسئول و سردبیران ارشد رسانهها، مدیران و کارشناسان سازمان بازرسی و متخصصان و صاحبنظران حوزۀ حقوق رسانهها و مطبوعات در کشور بودند که از میان آنها 15 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختار یافته و گفتگوهای غیررسمی با شرکتکنندگان در تحقیق بوده است. دادههای حاصل از آنها با استفاده از روش تحلیل محتوا (تحلیل کیفی دادهها)، تحلیل و مقولهبندی شدهاند.
یافتهها: چالشهای اساسی اخلاق رسانهای در ایران را میتوان بهطور خلاصه به صورت زیر بر شمرد: دولتی بودن رسانهها، نامشخص بودن حدود عمل رسانهها و خطوط قرمز، ابهام در قوانینی مربوط به حقوق رسانهها، هزینهبر بودن فعالیتها، عدم دسترسی آزادنه به اطلاعات، تعامل نادرست سازمانها با رسانهها، فقدان تخصص و اشراف علمی خبرنگاران.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان میدهد که؛ موانع فراروی رسانهها در ایران در قالب موانع چهارگانه (قانونی، سیاسی، اقتصادی و سازمانی) قابل طرح است. از نظر مصاحبهشوندهها موانع سیاسی تأثیر قابل توجهی در شکلگیری سایر موانع دارد. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق، رسانه، نظام ملی درستکاری |
|
متن کامل [PDF 174 kb]
(1820 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/9/25 | پذیرش: 1394/9/25 | انتشار: 1394/9/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|