[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 13، شماره 1 - ( 3-1397 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 153-145 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط سازه‌های فردی و اجتماعی برآموزش اخلاق حرفه‌ای حسابداری
فرشیده فرزین، بهاره بنی طالبی دهکردی، محمود بخشی نژاد
چکیده:   (3048 مشاهده)
زمینه: برنامه آموزش حسابداری به‌طورسنتی برروی آموزش محاسبات عملکرد و تئوری‌های حسابداری تمرکز دارد و نقش اخلاق در این برنامه دیده نشده است. هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین سازه‌های فردی و اجتماعی و ضرورت آموزش اخلاق حرفه‌ای به دانش‌آموزان و دانشجویان رشته حسابداری است.
 
روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع پس رویدادی و جامعه آماری، 274 نفر از دبیران هنرستان‌ها و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های استان‌ چهارمحال و بختیاری است که در 62 مرکز آموزشی و دانشگاهی، دروس رشته حسابداری را تدریس می‌نمایند، حجم نمونه براساس روش نمونه‌گیری تصادفی و فرمول کوکران 160 نفر است .جهت جمع‌آوری داده‌ها از ابزار پرسشنامه و جهت توصیف داده‌ها از میانگین، آزمون یومن ویتنی و آزمون کروسکال والیس استفاده شده است.
 
یافته‌ها: بین سازه اجتماعی سطح تحصیلات و مقطع تدریس دبیران و استادان و ضرورت آموزش اصول اخلاق حرفه‌ای حسابداری ارتباطی وجود ندارد، اما سازه‌های فردی جنسیت دبیران و استادان با ضرورت آموزش اصول اخلاق حرفه‌ای حسابداری ارتباط دارند. همچنین در بین دبیران آموزشکده‌ها و هنرستان‌ها دو سازه فردی سن و تجربه با ضرورت آموزش اصول اخلاق حرفه‌ای حسابداری ارتباط دارد. اما در بین اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها این ارتباط مشاهده نشد.
 
نتیجه‌گیری: مسئولیت نظام آموزشی در قبال تربیت حسابداران آشنا با مباحث اخلاق حرفه‌ای از طریق پرداختن به مباحث اخلاقی در دروس هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها ایفاء و منجر به تربیت حسابداران پایبند به اصول اخلاقی حرفه می‌شود
واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه‌ای، ویژگی‌های جمعیت شناختی، حسابداری
متن کامل [PDF 249 kb]   (1453 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/26 | پذیرش: 1397/3/26 | انتشار: 1397/3/26
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Relationship between Individual and Social Structures and Teaching Accounting Professional Ethics. Ethics in Science and Technology 2018; 13 (1) :145-153
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1003-fa.html

فرزین فرشیده، بنی طالبی دهکردی بهاره، بخشی نژاد محمود. ارتباط سازه‌های فردی و اجتماعی برآموزش اخلاق حرفه‌ای حسابداری. اخلاق در علوم و فناوری. 1397; 13 (1) :145-153

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1003-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710