ارتباط سازههای فردی و اجتماعی برآموزش اخلاق حرفهای حسابداری
|
فرشیده فرزین، بهاره بنی طالبی دهکردی، محمود بخشی نژاد |
|
|
چکیده: (3048 مشاهده) |
زمینه: برنامه آموزش حسابداری بهطورسنتی برروی آموزش محاسبات عملکرد و تئوریهای حسابداری تمرکز دارد و نقش اخلاق در این برنامه دیده نشده است. هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین سازههای فردی و اجتماعی و ضرورت آموزش اخلاق حرفهای به دانشآموزان و دانشجویان رشته حسابداری است.
روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع پس رویدادی و جامعه آماری، 274 نفر از دبیران هنرستانها و اعضای هیأت علمی دانشگاههای استان چهارمحال و بختیاری است که در 62 مرکز آموزشی و دانشگاهی، دروس رشته حسابداری را تدریس مینمایند، حجم نمونه براساس روش نمونهگیری تصادفی و فرمول کوکران 160 نفر است .جهت جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه و جهت توصیف دادهها از میانگین، آزمون یومن ویتنی و آزمون کروسکال والیس استفاده شده است.
یافتهها: بین سازه اجتماعی سطح تحصیلات و مقطع تدریس دبیران و استادان و ضرورت آموزش اصول اخلاق حرفهای حسابداری ارتباطی وجود ندارد، اما سازههای فردی جنسیت دبیران و استادان با ضرورت آموزش اصول اخلاق حرفهای حسابداری ارتباط دارند. همچنین در بین دبیران آموزشکدهها و هنرستانها دو سازه فردی سن و تجربه با ضرورت آموزش اصول اخلاق حرفهای حسابداری ارتباط دارد. اما در بین اعضای هیات علمی دانشگاهها این ارتباط مشاهده نشد.
نتیجهگیری: مسئولیت نظام آموزشی در قبال تربیت حسابداران آشنا با مباحث اخلاق حرفهای از طریق پرداختن به مباحث اخلاقی در دروس هنرستانها و دانشگاهها ایفاء و منجر به تربیت حسابداران پایبند به اصول اخلاقی حرفه میشود |
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفهای، ویژگیهای جمعیت شناختی، حسابداری |
|
متن کامل [PDF 249 kb]
(1453 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/3/26 | پذیرش: 1397/3/26 | انتشار: 1397/3/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|