ارائه مدلی برای ارتقای اخلاق دانشجویی
|
شکوفه کلانتری قزوینی، نادرقلی قورچیان، حمیدرضا آراسته، امیر حسین محمد داودی |
|
|
چکیده: (3380 مشاهده) |
زمینه: مشاهده رفتارهای غیراخلاقی در میان دانشجویان سبب نگرانیهای عمدهای در میان متخصصان امر شده و همچنین بیم اثرات نامطلوب آتی این رفتارها بر نگرانیها افزوده است. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفههای اخلاق دانشجویی و عوامل اثرگذار بر ارتقای آن و همچنین ارائه مدلی مناسب برای ارتقای اخلاق دانشجویی بود.
روش: پژوهش حاضر از نظر ماهیت و هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کمی و از لحاظ روش اجرا از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاههای آزاد استان قزوین بودند که 340 نفر از طریق جدول کرجسی مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. از طریق تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون t، همبستگی و رگرسیون دادهها تحلیل شد.
یافتهها: ابعاد اخلاق دانشجویی عبارت اند از: اخلاق آموزشی، ملاحظات پژوهشی، صداقت پژوهشی، رفتار اجتماعی و رفتار فردی. همچنین عوامل اثرگذار بر ارتقای اخلاق دانشجویی نیز عبارتاند از: عوامل فردی- زمینهای، عوامل مدیریتی و عوامل آموزشی. بررسی وضعیت موجود اخلاق دانشجویی و مقایسه آن با وضعیت مطلوب نشان داد در همه ابعاد اخلاق دانشجویی و عوامل اثرگذار بر ارتقای اخلاق دانشجویی وضعیت نامطلوب و نامناسب بوده و با وضعیت مطلوب فاصله دارد. درنهایت مدل مناسب برای ارتقای اخلاق دانشجویی ارائه شد.
نتیجهگیری: عوامل فردی-زمینه ای، مدیریتی و آموزشی میتوانند بر ارتقای اخلاق دانشجویی اثرگذار باشد. مدل ارتقای اخلاق دانشجویی درصورتیکه در دانشگاهها به کار گرفته شود، منجر به بهبود و ارتقای اخلاق دانشجویی میگردد |
|
واژههای کلیدی: اخلاق دانشجویی، ابعاد اخلاق دانشجویی، مدل ارتقا |
|
متن کامل [PDF 184 kb]
(2677 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/10/8 | پذیرش: 1396/10/8 | انتشار: 1396/10/8
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|