[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 12، شماره 3 - ( 9-1396 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 90-81 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدلی برای ارتقای اخلاق دانشجویی
شکوفه کلانتری قزوینی، نادرقلی قورچیان*، حمیدرضا آراسته، امیر حسین محمد داودی
چکیده:   (2789 مشاهده)
زمینه: مشاهده رفتارهای غیراخلاقی در میان دانشجویان سبب نگرانی‌های عمده‌ای در میان متخصصان امر شده و همچنین بیم اثرات نامطلوب آتی این رفتارها بر نگرانی‌ها افزوده است. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های اخلاق دانشجویی و عوامل اثرگذار بر ارتقای آن و همچنین ارائه مدلی مناسب برای ارتقای اخلاق دانشجویی بود.
 روش: پژوهش حاضر از نظر ماهیت و هدف کاربردی، از نظر نوع داده‌ها کمی و از لحاظ روش اجرا از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه‌های آزاد استان قزوین بودند که 340 نفر از طریق جدول کرجسی مورگان و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. از طریق تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون t، همبستگی و رگرسیون داده‌ها تحلیل شد.
یافته‌ها: ابعاد اخلاق دانشجویی عبارت اند از: اخلاق آموزشی، ملاحظات پژوهشی، صداقت پژوهشی، رفتار اجتماعی و رفتار فردی. همچنین عوامل اثرگذار بر ارتقای اخلاق دانشجویی نیز عبارت‌اند از: عوامل فردی- زمینه‌ای، عوامل مدیریتی و عوامل آموزشی. بررسی وضعیت موجود اخلاق دانشجویی و مقایسه آن با وضعیت مطلوب نشان داد در همه ابعاد اخلاق دانشجویی و عوامل اثرگذار بر ارتقای اخلاق دانشجویی وضعیت نامطلوب و نامناسب بوده و با وضعیت مطلوب فاصله دارد. درنهایت مدل مناسب برای ارتقای اخلاق دانشجویی ارائه شد.
نتیجه‌گیری: عوامل فردی-زمینه ای، مدیریتی و آموزشی می‌توانند بر ارتقای اخلاق دانشجویی اثرگذار باشد. مدل ارتقای اخلاق دانشجویی درصورتی‌که در دانشگاه‌ها به کار گرفته شود، منجر به بهبود و ارتقای اخلاق دانشجویی می‌گردد
واژه‌های کلیدی: اخلاق دانشجویی، ابعاد اخلاق دانشجویی، مدل ارتقا
متن کامل [PDF 184 kb]   (2051 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/10/8 | پذیرش: 1396/10/8 | انتشار: 1396/10/8
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Presenting a Model for Promoting Student Ethics. Ethics in Science and Technology 2017; 12 (3) :81-90
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-820-fa.html

کلانتری قزوینی شکوفه، قورچیان نادرقلی، آراسته حمیدرضا، محمد داودی امیر حسین. ارائه مدلی برای ارتقای اخلاق دانشجویی. اخلاق در علوم و فناوری. 1396; 12 (3) :81-90

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-820-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( 9-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645