[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 1 - ( 3-1391 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 17-27 برگشت به فهرست نسخه ها
از اخلاق اجتماعی سازمانی تا پاسخ‌گویی اجتماعی سازمانی؛ رویکردی جهت استقرار نظام پاسخ‌گویی اجتماعی سازمانی در سازمان‌های دولتی ایرانی
دکتر سید مهدی الوانی، مقصود امیری، کیومرث احمدی
چکیده:   (792 مشاهده)
زمینه: این پژوهش به بررسی ابعاد اجتماعی عملکرد سازمان‌ها پرداخته و با تأکید برگذار از مفهوم اخلاق اجتماعی در سازمان به مفهوم پاسخ‌گویی اجتماعی سازمانی‌، از پاسخ‌گویی اجتماعی سازمانی بعنوان مفر و راهی جهت خروج از بن بست تعاریف و سردرگمی‌های معناشناختی عملکرد اجتماعی سازمانی نام می‌برند. در همین راستا در پی بسط این مفهوم و تعریف ابعاد، مؤلفه‌ها و نشانگرهای ذیربط آن در سازمان‌های دولتی ایرانی بوده تا بتوان از این طریق زمینه استقرار یک نظام درجهت ایجاد و افزایش پاسخ‌گویی اجتماعی سازمانی را فراهم آورد.
 
روش: پژوهش برحسب هدف از نوع توسعه ای- کاربردی و برحسب روش از نوع همبستگی است که براساس الگوسازی معادلات ساختاری از طریق تحلیل عاملی و با بهره مندی از نرم افزار LISREL و استفاده ازآزمون دوجمله‌ای به بررسی روابط بین شاخص‌ها با مؤلفه‌ها، مؤلفه‌ها با ابعاد و ابعاد با مفهوم پاسخ‌گویی اجتماعی سازمانی می‌پردازد. نمونه آماری 21 نفر از نخبگان بوده که به شیوه دلفی، داده‌ها جمع‌آوری شده است.
 
یافته‌ها: نتایج در نهایت به تأیید 5 بعد،11 مؤلفه و 35 نشانگر(شاخص) برای مفهوم پاسخ‌گویی اجتماعی سازمانی و تعریف یک سطح قابل قبول برای آن انجامید به‌طوری‌که با رعایت و در دستورکار قرار دادن این نشانگرها در این سطح قابل قبول، بستر جهت استقرار و ارتقای نظام پاسخ‌گویی اجتماعی سازمانی در سازمان‌های دولتی ایرانی فراهم می‌شود.
 
نتیجه‌گیری: با توجه به معناداری رابطه ابعاد پیشنهادی با مفهوم مورد نظر و مؤلفه‌ها با ابعاد و در نهایت تعداد زیادی از نشانگرها با مؤلفه‌ها، می‌توان مدل جامع و متشکل از ابعاد و مؤلفه و شاخص را برای این مفهوم نوین در سازمان‌های ایرانی بالاخص سازمان‌های دولتی ارائه نمود.
واژه‌های کلیدی: اخلاق اجتماعی، پاسخ‌گویی اجتماعی سازمانی مسؤولیت‌پذیری اجتماعی سازمانی، معادلات ساختاری
متن کامل [PDF 269 kb]   (181 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

From Corporate Social Ethics to Corporate Social Responsiveness An approach for deployment of corporate social responsiveness system in the Iranian public organizations . Ethics in science and Technology. 2012; 7 (1) :17-27
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-705-fa.html

الوانی سید مهدی، امیری مقصود، احمدی کیومرث. از اخلاق اجتماعی سازمانی تا پاسخ‌گویی اجتماعی سازمانی؛ رویکردی جهت استقرار نظام پاسخ‌گویی اجتماعی سازمانی در سازمان‌های دولتی ایرانی . اخلاق در علوم و فنّاوری. 1391; 7 (1) :17-27

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-705-fa.html



دوره 7، شماره 1 - ( 3-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3792