ارائه الگوی اخلاق حرفه ای درطراحی و تبیین مدل تجاری سازی محصولات
|
مهدی علیزاده سیدآبادی1، ابراهیم چیرانی2، محمدرضا آزاده دل3، سید محمود شبگو منصف3 |
1- 1. دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. 2- 2. گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران 3- 3. گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. |
|
چکیده: (323 مشاهده) |
زمینه: توسعه اخلاق حرفه ای در شرکت های دانش بنیان به منظور تجاریسازی محصول، یکی از ضرورت هایی است که نیازمند توجه می باشد، با درک این مهم پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی اخلاق حرفه ای در طراحی و تبیین مدل تجاری سازی محصولات شرکت های مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که از نظریه داده بنیاد استفاده شده است. مشارکت کنندگان شامل خبرگان با تجربه عملی در زمینه تجاریسازی محصولات شرکت های دانش بنیان در پارک علم و فناوری شهر ساری بودند، که از طریق روش نمونه گیری هدفمند تعداد 10 نفر بعنوان مطلعین کلیدی انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری شد. اعتبار و روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و کدگذاری مجدد توسط خبرگان به دست آمد. داده ها بوسیله کد گذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند و در نهایت مدل پارادایمی پژوهش ارائه گردید.
یافته ها: نتایج نشان که پدیده محوری الگوی اخلاق حرفه در تجاری سازی محصولات شرکت های مستقر در پارک علم فناوری شامل (برندسازی محصول)، شرایط علی(تحول پذیری دیجیتالی شرکت، فناوری پیشرفته و ویژگی های اخلاقی سرمایه انسانی)، شرایط زمینه ای، (رهبری اخلاقی و عوامل درون سازمانی)، عوامل مداخله گر(دولت، دانشگاه، مراکز حمایتی)، راهبردها، (راهبردهای مالی، بازارگرایی اخلاقی و تبلیغات) و پیامد(موفقیت کسب و کار) می باشد.
نتیجه گیری: اخلاق حرفه ای می تواند به عنوان یک راهبرد در راستای تجاری سازی محصولات شرکت های مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری مورد توجه قرار گیرد. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفه ای، تجاریسازی محصول، شرکت های دانش بنیان، پارک علم و فناوری و مراکز رشد. |
|
متن کامل [PDF 567 kb]
(165 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/9/3 | پذیرش: 1401/11/4 | انتشار: 1402/11/24
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|