:: دوره 17، شماره 2 - ( 6-1401 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 80-74 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین سواد رسانه‌ای و سواد اطلاعاتی با اخلاق حرفه‌ای آموزگاران
حسین مردای مخلص1، نسرین قلی پور مطلق سبزواری2
1- 1. گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2- 2. گروه علوم تربیتی، آموزش و پرورش، تهران، ایران
چکیده:   (1130 مشاهده)
زمینه: در عصر جدید انقلاب رسانه ها، شناخت عوامل تاثیرگذار بر مولفه های اخلاقی امری اجتناب ناپذیر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سواد رسانه‌ای و سواد اطلاعاتی با اخلاق حرفه‌ای آموزگاران منطقه شش تهران انجام شد.
روش: روش تحقیق حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق کلیه آموزگاران منطقه 6 شهر تهران در سال 1398-1397 به تعداد 270 نفر می‌باشد. روش نمونه­گیری تصادفی ساده بود که حجم نمونه با توجه به جدول کرجسی و مورگان 159 نفر تعیین شد. ابزار اصلی مورد استفاده در این تحقیق سه پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه‌ای ؛ پرسشنامه استاندارد سواد رسانهای MLS و پرسشنامه استاندارد سواد اطلاعاتی می‌باشد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش در سطح آمار استنباطی از آزمون‌ آماری رگرسیون خطی همزمان استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد بین مؤلفه‌های سواد رسانهای با اخلاق حرفه‌ای آموزگاران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (01/0>p) و همچنین بین سواد اطلاعاتی با اخلاق حرفه‌ای آموزگاران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد(05/0>p). نتایج نشان می­دهد که با سواد رسانه‌ای و سواد اطلاعاتی می‌توان اخلاق حرفه‌ای آموزگاران را  پیش بینی کرد.
نتیجه‌گیری:  با توجه به یافته ها می توان گفت  با افزایش سواد رسانه‌ای و سواد اطلاعاتی معلمان، اخلاق حرفه‌ای آنان افزایش می‌یابد و یکی از مسائل مهم نظام تعلیم و تربیت که امروز ضعف آن محسوس می باشد، مرتفع می گردد.
واژه‌های کلیدی: سواد اطلاعاتی، سواد رسانه‌ای، اخلاق حرفه‌ای
متن کامل [PDF 411 kb]   (579 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/20 | پذیرش: 1399/3/24 | انتشار: 1401/6/8


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 2 - ( 6-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها