رابطه بین سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی با اخلاق حرفهای آموزگاران
|
حسین مردای مخلص1، نسرین قلی پور مطلق سبزواری2 |
1- 1. گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران 2- 2. گروه علوم تربیتی، آموزش و پرورش، تهران، ایران |
|
چکیده: (1504 مشاهده) |
زمینه: در عصر جدید انقلاب رسانه ها، شناخت عوامل تاثیرگذار بر مولفه های اخلاقی امری اجتناب ناپذیر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی با اخلاق حرفهای آموزگاران منطقه شش تهران انجام شد.
روش: روش تحقیق حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق کلیه آموزگاران منطقه 6 شهر تهران در سال 1398-1397 به تعداد 270 نفر میباشد. روش نمونهگیری تصادفی ساده بود که حجم نمونه با توجه به جدول کرجسی و مورگان 159 نفر تعیین شد. ابزار اصلی مورد استفاده در این تحقیق سه پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفهای ؛ پرسشنامه استاندارد سواد رسانهای MLS و پرسشنامه استاندارد سواد اطلاعاتی میباشد. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش در سطح آمار استنباطی از آزمون آماری رگرسیون خطی همزمان استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد بین مؤلفههای سواد رسانهای با اخلاق حرفهای آموزگاران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (01/0>p) و همچنین بین سواد اطلاعاتی با اخلاق حرفهای آموزگاران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد(05/0>p). نتایج نشان میدهد که با سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی میتوان اخلاق حرفهای آموزگاران را پیش بینی کرد.
نتیجهگیری: با توجه به یافته ها می توان گفت با افزایش سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی معلمان، اخلاق حرفهای آنان افزایش مییابد و یکی از مسائل مهم نظام تعلیم و تربیت که امروز ضعف آن محسوس می باشد، مرتفع می گردد. |
|
واژههای کلیدی: سواد اطلاعاتی، سواد رسانهای، اخلاق حرفهای |
|
متن کامل [PDF 411 kb]
(767 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/1/20 | پذیرش: 1399/3/24 | انتشار: 1401/6/8
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|