[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 17، شماره 2 - ( 6-1401 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 21-16 برگشت به فهرست نسخه ها
فرآیند همترازخوانی و چالش‌های اخلاقی آن: آیا می‌توان به داوری اخلاقی امیدوار بود؟
رضا رجبعلی بگلو1، علیرضا ثقه الاسلامی2، زهرا رجبعلی بگلو1، نادیا حاجی عزیزی3
1- 1. گروه علم سنجی و تحلیل اطلاعات، پژوهشکده علوم اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران.
2- 2. گروه اخلاق و حقوق اطلاعات، پژوهشکده جامعه و اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران.
3- 3. مدیریت ارزیابی و تحول اداری، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران.
چکیده:   (1332 مشاهده)
زمینه: نقش داوری و همترازخوانی در اخلاق پژوهش و نشر بسیار ممتاز و حیاتی بوده و دگرگونی‌هایی در طی سالیان دراز بر این بخش مهم از ارتباط علمی رخ داده است. با وجود گوناگونی در داوری‌های علمی و انتقادها و چالش‌هایی که به شیوه اجرا و ماهیت آن وارد شده، اما همچنان به عنوان یک هنجار اجتماعی در جامعه علمی پذیرفته شده است. پژوهش حاضر مروری است بر انتقادها و چالش‌هایی که توسط پژوهشگران به این رویکرد علمی مطرح شده است.
نتیجه‌گیری: این انتقادها از نقص در کارکرد و روند اجرا گرفته تا جنبه‌هایی همچون شخصی‌پنداری همترازخوانی، تأثیر منفی آشکار یا پنهان بودن هویت، امکان سوءاستفاده، نبود داور مناسب و آموزش‌دیده، وجود انواع سوگیری و برخورد منافع در داوری را دربر می‌گیرد که اخلاقی بودن داوری را با پرسش هایی جدی روبرو کرده است. مروری کلی بر این انتقادها در کنار آشنایی با مؤلفه‌های مهم داوری اخلاقی می‌تواند به بهبود این فرایند علمی یاری رساند.
واژه‌های کلیدی: همترازخوانی، فرایند داوری، اخلاق همترازخوانی، انتقادها و چالش‌ها، کمیته اخلاق نشر (کوپ).
متن کامل [PDF 318 kb]   (543 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/25 | پذیرش: 1399/7/26 | انتشار: 1401/6/6
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Peer-reading Process and Its Ethical Challenges: Can We Hope for Moral Judgment?. Ethics in Science and Technology 2022; 17 (2) :16-21
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2661-fa.html

رجبعلی بگلو رضا، ثقه الاسلامی علیرضا، رجبعلی بگلو زهرا، حاجی عزیزی نادیا. فرآیند همترازخوانی و چالش‌های اخلاقی آن: آیا می‌توان به داوری اخلاقی امیدوار بود؟. اخلاق در علوم و فناوری. 1401; 17 (2) :16-21

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2661-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 2 - ( 6-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710