:: دوره 15، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 131-123 برگشت به فهرست نسخه ها
اثرمیانجی اخلاق کاری در ارتباط رهبری اخلاقی و عدالت سازمانی با اشتیاق شغلی
علیرضا عقیقی
چکیده:   (2302 مشاهده)
زمینه: مسئله مهم پیشروی سازمان‌ها، شناسایی عوامل مرتبط با اشتیاق شغلی و بکارگیری این عوامل جهت افزایش سطوح اشتیاق کارکنانشان می‌باشد. هدف از پژوهش حاضر، تبیین اثر رهبری اخلاقی و عدالت سازمانی بر اشتیاق شغلی با تأکیدبر نقش واسط اخلاق کاری است.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری این تحقیق کلیه کارکنان اداری دانشگاه علوم پزشکی همدان به تعداد 490نفر بوده که حجم نمونه براساس جدول مورگان تعداد 217نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعیین شده است. برای گردآوری داده‌های پژوهش از چهار پرسشنامه استاندارد عدالت سازمانی، رهبری اخلاقی، اخلاقکاری، و اشتیاق شغلی استفاده شد. و الگوی ارائه شده با استفاده از مدل‏سازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل گردید.
یافته‌ها: نتایج حاصل از پژوهش، نشان می‌دهد مدل به کار گرفته شده، مدل نظری مناسبی در فرآیند شکلگیری اشتیاق شغلی با نقش واسط اخلاق‎کاری بوده و تمامی روابط مستقیم میان متغیرهای مدل، معنادار بودهاند. همچنین، نتایج حاصل از مدل‌سازی معادلات ساختاری نشان دادند که؛ عدالت سازمانی 70 درصد اخلاق کار در سازمان، رهبری اخلاقی 55 درصد اخلاقکار در سازمان، اخلاق کار 66 درصد اشتیاق شغلی، رهبری اخلاقی 41 درصد اشتیاق شغلی را از طریق اخلاقکار در سازمان و  عدالت سازمانی 47 درصد اشتیاق شغلی را از طریق اخلاقکار در سازمان را پیش‎بینی میکنند.
نتیجهگیری: بر اساس یافته‏های پژوهش، با توجه به نتایج این مطالعه می‌توان با ایجاد جو اعتماد و برابری در سازمان و با تقویت شاخص‌های مثبت فردی و سازمانی وضعیت اشتیاق شغلی کارکنان را بهبود بخشید؛ تا با افزایش تعهد و دلبستگی کارکنان به سازمان زمینه بهبود عملکرد سازمان مهیا گردد.
واژه‌های کلیدی: اخلاق‎کار، رهبری اخلاقی، عدالت سازمانی، اشتیاق شغلی
متن کامل [PDF 1100 kb]   (734 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/8 | پذیرش: 1399/6/7 | انتشار: 1399/6/7


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها