[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 20، شماره 2 - ( 6-1404 ) ::
جلد 20 شماره 2 صفحات 96-87 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه هوش معنوی و بهزیستی روانشناختی در بین دانشجویان: نقش میانجی اخلاق حرفه ای
سید صادق غلامی1 ، زین العابدین درویشی2 ، محمد مجیدپور3 ، فرشید اشرفی4
1- گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی ارومیه، ارومیه، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی ارومیه، ارومیه، ایران ، z.darvishi@cfu.ac.ir
3- گروه معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی ارومیه، ارومیه، ایران
4- گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی ارومیه، ارومیه، ایران.
چکیده:   (84 مشاهده)
زمینه: بهبود «بهزیستی روانشناختی» و « اخلاق حرفه ای» در میان دانشجویان دانشگاه ها، همواره مورد توجه محققان و مسئولان دانشگاه ها بوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش معنوی و بهزیستی روانشناختی با نقش میانجی اخلاق حرفه ای در بین دانشجویان می باشد.
روش کار: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت، توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان رشته ریاضی پردیس های شهید رجایی و علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان ارومیه به تعداد 170 می باشد که با استفاده از جدول مورگان، 115 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. روش گردآوری داده‌ها میدانی و ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه های استاندارد هوش معنوی، اخلاق حرفه ای و بهزیستی روانشناختی است. روش تجزیه‌وتحلیل داده‌ها مدل‌سازی معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی (SEM) با استفاده از Smart PLS می‌باشد.
یافته‌ها: تجزیه‌وتحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده نشان داد، هوش معنوی به میزان 81/0 با اخلاق حرفه ای و به میزان 40/0 با بهزیستی روانشناختی دانشجویان رابطه دارد. اخلاق حرفه ای نیز به میزان 49/0 با بهزیستی روانشناختی رابطه دارد. همچنین هوش معنوی از طریق نقش میانجی اخلاق حرفه ای با بهزیستی روانشناختی دانشجویان به میزان 48/0 رابطه معناداری دارد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج آماری، کلیه فرضیات تحقیق تأیید و این نتیجه کلی پژوهش حاصل گردید که اخلاق حرفه ای بین هوش معنوی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان نقش میانجی را دارد.
واژه‌های کلیدی: هوش معنوی، اخلاق حرفه ای، بهزیستی روانشناختی
متن کامل [PDF 1262 kb]   (75 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/9/12 | پذیرش: 1403/12/26 | انتشار: 1404/6/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami S S, darvishi Z, majidpour M, ashrafi F. Relationship between Spiritual Intelligence and Psychological Well-Being among Students: Mediating Role of Professional Ethics. Ethics in Science and Technology 2025; 20 (2) :87-96
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3355-fa.html

غلامی سید صادق، درویشی زین العابدین، مجیدپور محمد، اشرفی فرشید. رابطه هوش معنوی و بهزیستی روانشناختی در بین دانشجویان: نقش میانجی اخلاق حرفه ای. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 (2) :87-96

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3355-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 2 - ( 6-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4718