1- گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی ارومیه، ارومیه، ایران 2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی ارومیه، ارومیه، ایران ، z.darvishi@cfu.ac.ir 3- گروه معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی ارومیه، ارومیه، ایران 4- گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی ارومیه، ارومیه، ایران.
چکیده: (84 مشاهده)
زمینه: بهبود «بهزیستی روانشناختی» و « اخلاق حرفه ای» در میان دانشجویان دانشگاه ها، همواره مورد توجه محققان و مسئولان دانشگاه ها بوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش معنوی و بهزیستی روانشناختی با نقش میانجی اخلاق حرفه ای در بین دانشجویان می باشد. روش کار: پژوهشحاضرازلحاظهدف،کاربردیوازنظرماهیت،توصیفی - همبستگیاست.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان رشته ریاضی پردیس های شهید رجایی و علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان ارومیه به تعداد 170 می باشد که با استفاده از جدول مورگان، 115 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. روش گردآوری دادهها میدانی و ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه های استاندارد هوش معنوی، اخلاق حرفه ای و بهزیستی روانشناختی است. روش تجزیهوتحلیل دادهها مدلسازی معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی (SEM) با استفاده از SmartPLS میباشد. یافتهها: تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده نشان داد، هوش معنوی به میزان 81/0 بااخلاق حرفه ای و به میزان 40/0 با بهزیستی روانشناختی دانشجویان رابطه دارد. اخلاق حرفه ای نیز به میزان 49/0 با بهزیستی روانشناختی رابطه دارد. همچنین هوش معنوی از طریق نقش میانجی اخلاق حرفه ای با بهزیستی روانشناختی دانشجویان به میزان 48/0 رابطه معناداری دارد. نتیجهگیری:با توجه به نتایج آماری، کلیه فرضیات تحقیق تأیید و این نتیجه کلی پژوهش حاصل گردید که اخلاق حرفه ای بین هوش معنوی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان نقش میانجی را دارد.
Gholami S S, darvishi Z, majidpour M, ashrafi F. Relationship between Spiritual Intelligence and Psychological Well-Being among Students: Mediating Role of Professional Ethics. Ethics in Science and Technology 2025; 20 (2) :87-96 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3355-fa.html
غلامی سید صادق، درویشی زین العابدین، مجیدپور محمد، اشرفی فرشید. رابطه هوش معنوی و بهزیستی روانشناختی در بین دانشجویان: نقش میانجی اخلاق حرفه ای. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 (2) :87-96