1- گروه مدیریت، دولتی، دانشکده حسابداری مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
چکیده: (125 مشاهده)
زمینه: نگرشهای کارکنان نسبت به سازمان باعث میشوند که فرد بتواند خود را با محیط کاری و جهان تطابق دهد؛ از تنبیه بگریزد و پاداش کسب کند به عبارتی این نگرشها متاثر از اصول اخلاق حرفهای در سازمان است که مبنای رفتارهای آینده افراد به حساب میآید و به فرد در تطابق با شرایط کاری و محیط سازمانی کمک میکنند. از این رو پژوهش حاضر با هدف پیشبینی نگرش نسبت به سازمان با استفاده از مولفههای اخلاق حرفهای انجام گردید. روش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش کارکنان شرکت هواپیمایی تابان در شهر مشهد و تهران بودند که از بین آنها با استفاده از فرمول کوکران 132 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای استاندارد اخلاق حرفهای (16 سوال) و نگرش نسبت به سازمان (20 سوال) بودند. دادهها با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار اسمارت پی.ال.اس مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج حاصل نشان داد که اخلاق حرفهای بر نگرش نسبت به سازمان تاثیر مثبت و معناداری میگذارد. (r برابر با 73/0) و همچنین نتایج نشاندهنده این است که ابعاد اخلاق حرفهای (مسئولیتپذیری، صادق بودن، عدالت و انصاف، وفاداری، برتریجویی، احترام به دیگران، همدردی با دیگران و رعایت احترام نسبت به ارزشها و هنجارهای اجتماعی) بر نگرش نسبت به سازمان تاثیر معنادار و مثبتی میگذارد. نتیجهگیری: اگر مدیران شرکت هواپیمایی تابان با نهادینهسازی اصول اخلاق حرفهای پایبند باشند و توجه لازم را داشته باشند، آنگاه میتوان انتظار داشت که نگرش کارکنان نسبت به سازمان مطلوبتر گردد.
Khayat moghadam S, ramezani tabadkan R. Predicting Attitude Towards the Organization Using the Components of Professional Ethics. Ethics in Science and Technology 2025; 20 (2) :97-105 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3273-fa.html
خیاط مقدم سعید، رمضانی تبادکان ریحانه. پیشبینی نگرش نسبت به سازمان با استفاده از مولفههای اخلاق حرفهای. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 (2) :97-105