رابطه جو اخلاقی مدرسه با حس تعلق به مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان
|
سهیلا احمدی، محمد حسنی، میرنجف موسوی |
|
|
چکیده: (2826 مشاهده) |
زمینه: بیشترین یادگیری از طریق آموزش رسمی در مدارس اتفاق میافتد و سیستمهای اثربخش مدارس نیازمند ترکیب صحیحی از منابع و تسهیلات آموزشی مناسب، جهت گیری اخلاقی جو مدرسه و دانشآموزانی که آماده یادگیری هستند میباشند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش جو اخلاقی بر حس تعلق به مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمام دانشآموزانی بود که در سال تحصیلی1395-1394 در دبیرستانهای متوسطه نظری دوره دوم ارومیه مشغول به تحصیل بود .با روش طبقهای نسبی 1003 دانشآموز بهصورت تصادفی انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای استاندارد جو اخلاقی و حس تعلق به مدرسه جمعآوری شد. برای آزمون مدل مفهومی از روش تحلیل مسیر استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که مؤلفههای جواخلاقی با حس تعلق به مدرسه ارتباط مستقیم و مثبت دارند. همچنین، مؤلفههای جو اخلاقی از طریق حس تعلق به مدرسه با پیشرفت تحصیلی رابطه غیرمستقیم و مثبت دارند. میتوان نتیجهگیری کرد که هرگونه بهبود در جو اخلاقی مدرسه میتواند با بهبود حس تعلق در مدرسه و پیشرفت تحصیلی همراه باشد.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که جو اخلاقی بهطور مستقیم باعث ارتقای حس تعلق به مدرسه در دانشآموزان میشود. همچنین جو اخلاقی بهطور غیرمستقیم موجب بالا رفتن پیشرفت تحصیلی دانشآموزان میشود.
|
|
واژههای کلیدی: جو اخلاقی، حس تعلق به مدرسه، پیشرفت تحصیلی |
|
متن کامل [PDF 186 kb]
(2610 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/12/5 | پذیرش: 1397/12/5 | انتشار: 1397/12/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|