[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 4 - ( 11-1397 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 125-132 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه جو اخلاقی مدرسه با حس تعلق به مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان
دکتر سهیلا احمدی، دکتر محمد حسنی، دکتر میرنجف موسوی
چکیده:   (342 مشاهده)
زمینه: بیشترین یادگیری از طریق آموزش رسمی در مدارس اتفاق می‌افتد و سیستم‌های اثربخش مدارس نیازمند ترکیب صحیحی از منابع و تسهیلات آموزشی مناسب، جهت گیری اخلاقی جو مدرسه و دانش‌آموزانی که آماده یادگیری هستند می‌باشند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش جو اخلاقی بر حس تعلق به مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمام دانش‌آموزانی بود که در سال تحصیلی1395-1394 در دبیرستانهای متوسطه نظری دوره دوم ارومیه مشغول به تحصیل بود .با روش طبقه‌ای نسبی 1003 دانش‌آموز به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. داده‌ها از طریق پرسشنامه‌های استاندارد جو اخلاقی و حس تعلق به مدرسه جمع‌آوری شد. برای آزمون مدل مفهومی از روش تحلیل مسیر استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که مؤلفه‌های جواخلاقی با حس تعلق به مدرسه ارتباط مستقیم و مثبت دارند. همچنین، مؤلفه‌های جو اخلاقی از طریق حس تعلق به مدرسه با پیشرفت تحصیلی رابطه غیرمستقیم و مثبت دارند. می‌توان نتیجه‌گیری کرد که هرگونه بهبود در جو اخلاقی مدرسه می‌تواند با بهبود حس تعلق در مدرسه و پیشرفت تحصیلی همراه باشد.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که جو اخلاقی به‌طور مستقیم باعث ارتقای حس تعلق به مدرسه در دانش‌آموزان می‌شود. همچنین جو اخلاقی به‌طور غیرمستقیم موجب بالا رفتن پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: جو اخلاقی، حس تعلق به مدرسه، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 186 kb]   (221 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۱۲/۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Relationship between School Ethical Climate and Students’ Sense of Belonging to School and ‎Academic Achievement . Ethics in science and Technology. 2019; 13 (4) :125-132
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1275-fa.html

احمدی سهیلا، حسنی محمد، موسوی میرنجف. رابطه جو اخلاقی مدرسه با حس تعلق به مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. اخلاق در علوم و فنّاوری. 1397; 13 (4) :125-132

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1275-fa.html



دوره 13، شماره 4 - ( 11-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937