[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 13، شماره 1 - ( 3-1397 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 115-108 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیلی بر مؤلفه‌های اخلاقی تجاری سازی دانش در آموزش عالی
آرزو عرفان، محمد علی نادی، رضا ابراهیم زاده
چکیده:   (2978 مشاهده)
زمینه: اخلاق، سازه‌ای مهم در تجاری سازی دانش است که پرداختن به آن از ضرورت‌های نظام آموزش عالی در کشورمحسوب می‌شود. براین‌اساس هدف پژوهش حاضر تحلیل مؤلفه‌های تجاری سازی اخلاقی دانش در آموزش عالی می‌باشد.
 
روش: روش انجام پژوهش حاضر در زمرۀ پژوهش های کیفی قرار دارد که با روش تحلیل مضمون بر مبنای رویکرد استقرایی انجام شد. در این پژوهش نمونه‌گیری براساس شناسایی مؤلفه‌های تجاری سازی دانش 60 مقاله فارسی و انگلیسی که همگی به‌طور مستقیم به تجاری سازی دانش در آموزش عالی پرداخته و از سال 2006 تاکنون در مجلات معتبر علمی و پژوهشی به چاپ رسیده است مورد استفاده قرار گرفت که برای شناسایی مؤلفه‌ها از نرم‌افزار Nvivo استفاده شده است. در بخش روایی و پایای نیز برای پایایی مضامین استخراج شده از روش هولستی و برای روایی از روایی توصیفی و تفسیری استفاده شده است.
 
یافته‌ها: با مرور ادبیات تحقیق و نظرخواهی از اساتید متخصص 54 عامل مؤثر شناسایی شده است. سپس این عوامل در 3 بعد اصلی طبقه‌بندی گردید. در گام بعد روابط بین ابعاد و شاخص‌های اخلاقی تجاری سازی دانش تعیین و به‌صورت یکپارچه مورد تحلیل قرار گرفته است. که براین‌اساس سه مضمون فراگیر مؤلفه‌های اخلاقی تجاری سازی دانش در آموزش عالی عبارت است از: زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی با 2 مضمون سازمان دهنده عدالت و مسئولیت‌پذیری و مضمون فراگیر آموزش با 2 مضمون سازمان دهنده فرایند یاددهی - یادگیری و فرهنگ سازی و مضمون فراگیر حمایت که شامل 2 مضمون سازمان دهنده حمایت مالی و حمایت اجتماعی می‌باشد.
 
نتیجه‌گیری: مضامین فراگیر و سازمان دهنده مؤلفه‌های اخلاقی تجاری سازی دانش در آموزش عالی که در پژوهش حاضر ارائه شد می‌تواند به‌عنوان الگویی مناسب برای سیاست‌گذاری و تدوین برنامه تبدیل علم به ثروت و کاربست آن در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی مورد استفاده قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: اخلاق، تجاری سازی دانش، آموزش عالی
متن کامل [PDF 355 kb]   (2033 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/26 | پذیرش: 1397/3/26 | انتشار: 1397/3/26
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Analyzing Ethical Factors of Knowledge Commercialization in Higher Education. Ethics in Science and Technology 2018; 13 (1) :108-115
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-999-fa.html

عرفان آرزو، نادی محمد علی، ابراهیم زاده رضا. تحلیلی بر مؤلفه‌های اخلاقی تجاری سازی دانش در آموزش عالی. اخلاق در علوم و فناوری. 1397; 13 (1) :108-115

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-999-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660