تبیین نقش فضیلت سازمانی در ارتقای اعتماد سازمانی در سازمانهای دولتی اخلاق محور
|
رحمت الله مرزوقی، قاسم سلیمی، فرهاد همراهی |
|
|
چکیده: (2959 مشاهده) |
زمینه: ارتباط بین فضیلت، عملکرد فردی و سازمانی بخش قابل توجهی از مطالعات مثبت گرای سازمانی را در بر میگیرد. هدف پژوهش کنونی، بررسی رابطه بین فضیلتسازمانی و اعتمادسازمانی در یک سازمان دولتی بود.
روش: روش پژوهش توصیفی همبستگی، جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان یک سازمان دولتی اخلاق محور بوده که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 127 نفر انتخاب و در نهایت 125 پرسشنامه تحلیل شده است. ابزار پژوهش شامل مقیاس فضیلت سازمانی و اعتماد سازمانی بود، که پس از محاسبه روایی و پایایی آنها، مورد استفاده قرار گرفتند. تحلیل دادهها بوسیه آزمون تی تک نمونهای، هبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری انجام گردید.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد میانگین ابعاد اعتمادسازمانی در سازمان مورد مطالعه بهجز در بعد درستکاری، بالاتر از حد کفایت قابل قبول میباشد، سازمان مورد مطالعه سازمانی فضیلتگرا نبوده است، بین ابعاد اعتمادسازمانی با فضیلت سازمانی، بهجز در بعد (همبستگی با بخشش)، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری: سرانجام فضیلتسازمانی پیشبینیکننده مثبت و معنادار اعتمادسازمانی میباشد. یافتههای این پژوهش میتواند در حرکت سازمانها به سمت فضیلتگرایی نقش ایفا نماید.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق، اعتمادسازمانی، فضیلتسازمانی |
|
متن کامل [PDF 225 kb]
(2642 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/3/26 | پذیرش: 1397/3/26 | انتشار: 1397/3/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|