[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( 5-1393 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل شکاف بین ابعاد اخلاق کار کلامی و اخلاق کار حاکم
چکیده:   (4260 مشاهده)

زمینه: بحران نظام ارزش­ها و هنجارهای اجتماعی، عدم استقرار آنها و تفاوت بین حرف و عمل کمتر مورد توجه سازمان‌ها قرار می­گیرد و در نهایت منجر به نارضایتی مشتریان می­شود. پژوهش حاضر با هدف تحلیل شکاف بین ابعاد اخلاق کار حاکم و اخلاق کار کلامی در سازمان های تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مازندران، انجام گرفت.

روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی می­باشد. این تحقیق شامل دو جامعه آماری بود: جامعۀ اول، کارکنان سازمان های تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مازندران بودند (204 نفر) که تمامی آنها به عنوان نمونۀ اول انتخاب شدند. و جامعۀ دوم ارباب­رجوعان این سازمان ها بودند که با نمونه گیری تصادفی 250 نفر آنها به عنوان نمونۀ دوم انتخاب شدند. داده­ها از طریق پرسشنامه پژوهشگر ساخته جمع­آوری شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون مقایسه میانگین دو جامعه مستقل و تحلیل واریانس یک‌طرفه، و برای وزن دهی ابعاد از روش آنتروپی استفاده گردید.

یافته­ها: نتایج نشان داد: بین نظرات کارکنان و ارباب‌رجوع در مورد پایبندی به اصول اخلاق­کار کارمندان (روابط سالم، دلبستگی به کار، جدیت در کار، ابتکار عمل و چالش­پذیری)، تفاوت معنادار وجود دارد. در بعد چالش پذیری شکاف بیشتری دیده می­شود. همچنین، برای ارباب­رجوعان و کارمندان انجام وظیفه، بیشتر از روابط دوستانه اهمیت دارد.

نتیجه‌گیری: قضاوت ارباب­رجوعان بر شکاف بین نظرات کارکنان و ارباب‌رجوعان در مورد رعایت اصول اخلاقی مؤثر است. براین اساس توجه به خواسته‌های ارباب‌رجوع اهمیت زیادی دارد. همچنین، حمایت کامل مدیریت از برنامه‌های اخلاقی، تشویق کارکنان و وجود سیستم ارزیابی عملکرد دقیق و منظم، از عوامل اجرای موفقیت آمیز برنامه­های تقویت اخلاق کاری در سازمان به‌شمار می­رود.

واژه‌های کلیدی: اخلاق کار کلامی، اخلاق کار حاکم، مدل‌های اخلاق کار
متن کامل [PDF 210 kb]   (1704 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/9/25 | پذیرش: 1394/9/25 | انتشار: 1394/9/25
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The survey of the gap between Existent work Ethics and Oral work Ethics. Ethics in Science and Technology 2014; 9 (2)
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-97-fa.html

تحلیل شکاف بین ابعاد اخلاق کار کلامی و اخلاق کار حاکم. اخلاق در علوم و فناوری. 1393; 9 (2)

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-97-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 5-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645