رابطۀ تقلب تحصیلی و فرصتطلبی در میان دانشجویان
|
|
|
|
چکیده: (4204 مشاهده) |
زمینه: دانشجویان باید در تمام جنبههای امور تحصیلی از جمله: انجام پژوهش و انجام تکالیف صادق باشند و موازین اخلاقی را رعایت نمایند. انجمنهای علمی و حرفهای بر آموزش اخلاق در دوران تحصیل دانشجویان تأکید زیادی نمودهاند. از این رو، هدف این پژوهش شناسایی اثر ویژگی فرصتطلبی بر تقلب تحصیلی در میان دانشجویان رشته حسابداری است.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشجویان رشته حسابداری دوره کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل دادند، که از میان آنها 233 نفر، به روش تصادفی ساده، به عنوان نمونۀ تحقیق، انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای تقلب تحصیلی و فرصتطلبی استفاده شد. در نهایت، نمرات بدست آمده با استفاده از: آزمون T ، همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد: تقلب تحصیلی با فرصتطلبی رابطهای مستقیم دارد. جنسیت، میزان علاقه به رشته و سن نیز از جمله متغیرهای هستند که با تقلب تحصیلی رابطه معنیدار دارند. جنسیت رابطهای مستقیم با تقلب تحصیلی دارد. اما میزان علاقه به رشته و سن رابطهای منفی با تقلب تحصیلی دارند. متغیرهای وضعیت تأهل، وضعیت اشتغال، نوع دیپلم و معدل رابطهای معنیدار با تقلب تحصیلی ندارند.
نتیجهگیری: اگر یافتهها به کل کشور قابل تعمیم باشد میتوان آن را به عنوان یک مشکل جدی آموزشی و اخلاقی تلقی نمود. نتایج این مطالعه نظر سیاستگذاران آموزش عالی را به اقدام اساسی برای آموزش اخلاق حرفهای در دوران تحصیل برای دانشجویان رشتۀ حسابداری جلب مینماید. |
|
واژههای کلیدی: تقلب تحصیلی، دانشجوی حسابداری، فرصت طلبی و اخلاق |
|
متن کامل [PDF 204 kb]
(1910 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/9/25 | پذیرش: 1394/9/25 | انتشار: 1394/9/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|