زمینه: با توجه به افشای رسواییهای اخلاقی بزرگ در بیشتر سازمانها، اهمیت بعد اخلاقی رهبری بدیهی به نظر میرسد. با این وجود، درک این نوع رهبری و رابطۀ آن با پیشبینها و پیامدهای ناشی از آن نیازمند شناخت ماهیت آن است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی متغیرهای شخصیتی (وجدانی بودن، همگرایی و روانرنجورخویی) و سازمانی (زمینۀ اخلاقی و حمایت سازمانی ادراکشده) بهعنوان پیشبینهای رهبری اخلاقی بود.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل: تمامی کارکنان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز کارون بودند. از میان جامعۀ مورد نظر، 300 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، به عنوان نمونۀ پژوهش، انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل: پرسشنامههای تجدید نظر شدۀ پنج عاملی شخصیت نئو (36 سؤال)، زمینۀ اخلاقی سازمان (5 سؤال)، حمایت سازمانی ادراکشده (8 سؤال) و رهبری اخلاقی (10 سؤال) بودند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که؛ تمامی متغیرهای پیشبین با رهبری اخلاقی همبستگی معنیدار دارند. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که؛ متغیرهای پیشبین 67 درصد از واریانس رهبری اخلاقی را تبیین میکنند.
نتیجهگیری: بر پایۀ یافتههای پژوهش؛ افراد براساس همخوانی ارزشهای شخصیشان با ارزشهای سازمانی در سازمانها جذب و گزینش میشوند. بر اساس رهبری اخلاقی، افرادی که دارای ویژگی ها و ارزشهایی هستند که آنها را علاقهمند به رهبری اخلاقی میسازد، به دنبال سازمانهایی خواهند بود که جو اخلاقی قوی داشته باشند و به وسیلۀ همین سازمانها نیز انتخاب میشوند. |