نقش اخلاق و صلاحیتهای حرفهای بر باورهای خودکارآمدی معلمان
|
سیروس اسدیان، ابوالفضل قاسم زاده، حمزه قلی زاده |
|
|
چکیده: (3922 مشاهده) |
زمینه: باورها و نگرشهای افراد همواره بهعنوان محرکی مهم و جهت دهنده به فعالیتهای انسان مطرح بوده است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش اخلاق و صلاحیتهای حرفهای بر باورهای خودکارآمدی معلمان صورت گرفته است.
روش: این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی و با توجه به هدف آن به شیوۀ توصیفی از نوع همبستگی انجام شد، بدین منظور از بین جامعۀ۶۶۰ نفری معلمان ابتدایی شهرستان شاهیندژ، ۲۴۴ نفر (۱۲۴ زن و ۱۲۰ مرد) با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. با توجه به هدف اصلی پژوهش از سه پرسشنامه باورهای خودکارآمدی، اخلاق حرفهای و صلاحیتهای حرفهای معلمان استفاده شد و روایی پرسشنامههای پژوهش حاضر با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب برابر (۹۳/۰ α=) و (89/۰α=) و (97/۰α=) به دست آمد و از شیوه مدلیابی معادلات ساختاری برای تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: نتایج معادلات ساختاری نشان دادند، ضرایب تأثیر صلاحیتها و اخلاق حرفهای بر باورهای خودکارآمدی معلمان بهترتیب برابر 55/0 و 36/0 بهدست آمد همچنین نتایج حاکی از این بود که مقادیر کای اسکوئر هنجارشده، ریشۀ دوم میانگین مربعات خطای برآورد (RMSEA) و سایر شاخصها مانند NFI، IFI و CFI که هرکدام وجهی از برازش مدل ساختاری را نشان میدهند، پس از اصلاح در حد مطلوب قرار دارند و میتوان گفت مدل نهایی از برازش خوبی برخوردار است.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این تحقیق میتوان ادعا نمود که اخلاق و صلاحیتهای حرفهای معلمان دارای نقشی مثبت و معنادار بر باورهای خودکارآمدی آنان میباشد. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفهای، باورهای خودکارآمدی، صلاحیتهای حرفهای |
|
متن کامل [PDF 262 kb]
(6858 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/10/8 | پذیرش: 1396/10/8 | انتشار: 1396/10/8
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|