بررسی موضوعی اضافهکاری و کنترل مشکل اضافه بیکاری در سازمانها
|
امیر عباس یزدانی* |
|
|
چکیده: (2688 مشاهده) |
زمینه: سازمانهای امروزی، جهت دستیابی کامل به اهداف، به نیروی انسانی توانمند و متعهد نیاز خواهند داشت. توانمندی و تخصص، طی فرآیند گزینش و آموزش، قابل دستیابی میباشند، اما تعهد و رعایت اخلاقیات در سازمان، نیازمند کار فرهنگی و در صورت لزوم، کنترل و معیارسازی فعالیتهای سازمانی است. تجربه نشان میدهد که مقوله اضافهکاری، بستری برای بروز رفتار خارج از اخلاق حرفهای و سوء استفاده برخی پرسنل فراهم آورده است که در صورت عدم توجه و واکنش مناسب مدیریتی، نتایج نامطلوبی در پی خواهد داشت.
روشکار: پژوهش توصیفی – تحلیلی حاضر، ضمن مروری مستند بر ادبیاتی که در این رابطه ارائه شده، نتایج حاصل از مشاهدات در این رویکرد را، طی مطالعه موردی انجام شده در یک سازمان، تشریح و بررسی کرده تا جوانب مختلف موضوع را در یک مورد عملی آشکار سازد. این پژوهش تلفیقی از مطالعات و تجربیات عملی است.
یافتهها: جهت ارزیابی مشاغل از منظر اضافهکاری، الگویی ارائه گردید که بر مبنای آن هر شغل، فراخور ماهیت کاری و امکانات سازمانی قابل طبقهبندی میباشد در ادامه، واکنش مناسب مدیریتی برای هر یک از طبقات به منظور کنترل اضافهکاری غیرضروری تعیین شد.
نتیجهگیری: کنترل رفتار پرسنل در ساعات اضافهکار، به مدیریت بر عملکرد و فرهنگسازی بر محور تعهد و اخلاق نیاز دارد. بر مبنای الگوی ارائه شده، میتوان ضمن بهبود بهرهوری برای فرد و سازمان، تعهد فرد نسبت به سازمان را افزایش داده و مانع از بروز رفتارهایی غیراخلاقی نظیر اضافه بیکاری شد.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفهای، اضافهکاری، اضافه بیکاری، تعهد سازمانی |
|
متن کامل [PDF 161 kb]
(5514 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/7/24 | پذیرش: 1396/7/24 | انتشار: 1396/7/24
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|