بررسی عوامل مؤثر بر نگرش اخلاقی دانشجویان مدیریت
|
طهمورث حسنقلی پور، محمود دهقان نیری، سید مهمدی میر مهدی |
|
|
چکیده: (2856 مشاهده) |
زمینه: این پژوهش با بررسی ادبیات مربوط به نگرش اخلاقی به کسبوکار و همچنین عوامل مؤثر بر آن، به شناسایی عوامل مؤثر بر نگرش اخلاقی دانشجویان مدیریت میپردازد.
روشکار: با توجه به ماهیت پژوهش، روش تحقیق حاضر توصیفی و از بعد نحوه گردآوری دادهها از نوع پیمایشی است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده، بدین منظور نمونهای شامل 320 نفر از جامعه محدود دانشجویان چهار دانشکده مدیریت استان تهران، مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری SPSS و لیزرل استفاده و از طریق آزمونهایی چون مقایسه میانگینها (T) و آزمون تحلیل واریانس و رگرسیون خطی و تحلیل معادلات ساختاری به تحلیل دادهها پرداخته شده است.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد جنسیت و محل رشد افراد ( شهر یا روستا) بر نگرش اخلاقی ایشان به کسبوکار تأثیری ندارد، درحالیکه نگرش مذهبی، سن و سطح تحصیلات (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی) و همچنین تجربهکاری پیشین بر نگرش اخلاقی دانشجویان مدیریت مؤثر است.
نتیجهگیری: این تحقیق فهم و شناخت مؤثری از نحوه نگرش اخلاقی دانشجویان مدیریت ایران و عوامل مؤثر بر این نحوه نگرش را فراهم ساخته است. میتوان اشاره نمود که متغیرهای مؤثر شناخته شده چون تجربهکاری، نگرش مذهبی، سن و سطح تحصیلات از جمله موارد تحت کنترل برنامهریزان کسبوکار کشور می باشد، تا بتوان بدین طریق آیندهای اخلاقیتر را در فضای کسبوکار کشور فراهم نمود |
|
واژههای کلیدی: اخلاق، سن، مذهب، جنسیت، کسبوکار و تحصیلات |
|
متن کامل [PDF 231 kb]
(1596 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/7/24 | پذیرش: 1396/7/24 | انتشار: 1396/7/24
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|