| نقش فناوری اطلاعات در بهبود پاسخگویی به مشتریان  از دیدگاه مدیران و کارکنان بانک | 
								
								  | حسین شریفی رنانی،    مرضیه حاجی پور | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (3508 مشاهده) | 
								
								  | زمینه: فناوری اطلاعات مهمترین ابزار راهبردی صحیح جوامع امروزی به شمار میآید که میتواند به مشارکت مؤثرتر و شفافتر شهروندان کمک کند. بر همین اساس طی این پژوهش، نقش فناوری اطلاعات در بهبود پاسخگویی به مشتریان مورد بررسی قرار گرفت. 
 روش کار: روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود و جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران و کارکنان شعب یک بانک در شهر اصفهان تشکیل میدادند. از جامعه آماری مذکور تعداد 269 نفر با استفاده از جدول مورگان بهدست آمد و با استفاده از روش طبقهبندی تصادفی برای پاسخگویی به پرسشنامههای پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ای محقق ساخته با 27 سؤال و ضریب اعتبار 88% بود. دادههای حاصل از پرسشنامه پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی و برآورد فاصلهای آزمون t تک متغیره، آزمون t مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
 
 یافتهها: نتایج حاکی از آن بود که استفاده از فناوری اطلاعات (تلفن و دورنگار، رایانه و خدمات بانکداری الکترونیک) پاسخگویی در بانک را افزایش میدهد. همچنین بین دیدگاه کارکنان و مدیران از لحاظ جنسیت، مدرک تحصیلی و سنوات خدمت پیرامون نقش فناوری اطلاعات در بهبود پاسخگویی تفاوت معناداری وجود دارد.
 
 نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که فناوری اطلاعات با نظارت هدفمند و دقیق مدیران ارائه به موقع و سریع گزارشها در سلسله مراتب، سرعت در پاسخگویی به شکایات مشتریان، تخصیص بهینه منابع، دسترسی سریع مشتریان به اطلاعات بانکیشان موجب بهبود پاسخگویی و در نتیجه کاهش فساد اداری میگردد.
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  پاسخگویی، فساد اداری، فناوری اطلاعات | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 166 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (1083 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشي |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1396/7/22 | پذیرش: 1396/7/22 | انتشار: 1396/7/22
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
                                
                                |  | 
								
								  |  |