مشتریگرایی کارکنان: تبیین نقش فضای کاری اخلاقی و تناسب فرد- سازمان
|
|
|
|
چکیده: (4001 مشاهده) |
زمینه: امروزه با پیچیدهتر شدن روزافزون سازمانها و افزایش میزان کارهای غیراخلاقی و غیرقانونی در محیطهای کاری، توجه مدیران و رهبران به ایجاد و حفظ فضای کاری اخلاقی و نهادینه کردن رفتارهای اخلاقی در همه سازمانها ضرورت یافته است. پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی نقش فضای کاری اخلاقی و تناسب فرد- سازمان بر مشتریگرایی کارکنان فعال در سازمانهای خدماتی با در نظر گرفتن اثر واسطهای تعهد سازمانی بپردازد.
روش: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کارکنان صفی بانک ملت بوده که در
دورههای آموزشی بانک ملت در آذر ماه و دی ماه 1391 شرکت کرده بودند. از بین 400 کـارمند 120 نفر با استفــــاده از روش نمونهگیری تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای عملیاتی کردن متغیرهای تحقیق از پرسشنامههای فضای کاری اخلاقی، تناسب فرد و سازمان، تعهد سازمانی استفاده گردید. برای تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوری شده از الگوی معادلات ساختاری استفاده شد و این کار با استفاده از نرم افزارهای 5/8 Lisrel و 18 SPSS انجام شد.
یافتهها: نتایج نشاندهنده رابطه مثبت و معنادار فضای کاری اخلاقی و تناسب فرد- سازمان با تعهد سازمانی و همچنین بیانگر رابطه مثبت و معنادار تعهد سازمانی با مشتریگرایی میباشد.
نتیجهگیری: ایجاد فضای کاری اخلاقی و وجود تناسب فرد و سازمان، منجر به ایجاد تعهد سازمانی در کارکنان و متعاقب آن منجر به بهبود مشتریگرایی کارکنان خواهد شد. |
|
واژههای کلیدی: فضای کاری اخلاقی، تناسب فرد- سازمان، مشتری گرایی |
|
متن کامل [PDF 200 kb]
(2197 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/9/25 | پذیرش: 1394/9/25 | انتشار: 1394/9/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|