نقش اخلاق کاری در ارتقای رفتار شهروندی سازمانی
|
محسن طاهری دمنه، سید محمود زنجیرچی، مجید نجاتیان قاسمیه |
|
|
چکیده: (4124 مشاهده) |
زمینه: هر چند مفهوم رفتار شهروندی سازمانی به عنوان یکی از مباحث جدید در رفتار سازمانی، با نگرش به بهبود کارآمدی کلی سازمان، رفتاری را در برمیگیرد که میتواند اخلاقی و یا غیراخلاقی باشد، اما با نگاه به شاخصهای مطرح در این مفهوم، نمیتوان تاثیر مثبت اخلاق بر روی آن را نادیده گرفت. بدین لحاظ، هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین رفتار شهروندی سازمانی و اخلاق کاری است.
روش: تحقیق حاضر از نوع کاربردی و با رویکرد پیمایشی بوده و ابزار مورد استفاده در آن برای جمعآوری اطلاعات، مصاحبه و پرسشنامه میباشد. جامعه تحقیق، کلیه کارکنان دانشگاه یزد در 1388 هستند که از بین آنها 102 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند.
یافتهها: نتایج تحقیق منجر به تشخیص سه بعد مجزا در سازه رفتار شهروندی و 8 بعد در سازه اخلاق کاری گردید. همچنین یافتههای حاصل از به کارگیری الگوی رگرسیون نشان داد که عامل قانونگرایی اخلاق کاری به بهترین وجه می تواند رفتار شهروندی کارکنان سازمان را توجیه نماید.
نتیجه گیری: یافتههای این تحقیق میتواند به بهترین وجه در خصوص ارتقای مشخصههای رفتار شهروندی با استفاده از تقویت اخلاق مورد استفاده قرار گیرد. بدین منظور لازم است فرایند ویژهای برای لحاظ نمودن اخلاقگرایی در نظام استخدام مد نظر قرار گرفته و متقاضیان از حیث اخلاقمند بودن نیز در کنار سایر شرایط عمومی و اختصاصی بررسی شوند. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق کاری، رفتار شهروندی سازمانی، قانونگرایی |
|
متن کامل [PDF 220 kb]
(1117 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/7/21 | پذیرش: 1396/7/21 | انتشار: 1396/7/21
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|