برداشتهای اخلاق حرفهای مدیران درکسب وکارهای کوچک و متوسط
|
علیرضا امیرکبیری، سهیلا داروئیان |
|
|
چکیده: (3431 مشاهده) |
زمینه: دردنیای پیچیده امروز که سرعت پیشرفت ابداعات و نظریه پردازیهای بشر بسیار زیاد است و هرروزه سبکها، روشها و فنون فراوانی در هر عرصه علمی نمایان میگرد، مهمترین و پررنگترین عاملی که باعث حفظ کیان وکرامت این رویهها میگردد حفظ اصول و چارچوبهای اخلاقی و انسانی است که باعث بقا وتبیین علوم و نظریههای مختلف است. درهمین راستا، هدف این پژوهش بررسی ادراکات اخلاق حرفهای مدیران در کسب وکارهای کوچک ومتوسط در نظر گرفته شده است.
روش کار: این پژوهش با استفاده از دو روش کتابخانهای جهت جمعآوری پیشینه تحقیق و پرسشنامه به مرحله اجرا درآمده است. جامعه آماری پژوهش را مدیران کسب وکارهای کوچک و متوسط در شهرک صنعتی شمس آباد تهران تشکیل دادند، که تعداد آنها 150 نفر تعیین گردید که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، این نمونه گیری صورت پذیرفت. پرسشنامه مورد استفاده یک پرسشنامه معیارین با حدود بیست سوال درمورد متغیرهای تحقیق است. همچنین دادههای حاصل از پرسشنامه پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: از میان فرضیههای مورد سنجش در این تحقیق جز یک فرضیه که تفاوت معناداری را بین ادراکات اخلاقی حرفهای مدیران در گروههای سنی بهدست داد؛ بقیه فرضیات یعنی تفاوت ادراکات اخلاقی حرفهای مدیران با سطح تحصیلات، تعدادکارکنان، سابقهکاری مدیران، سطوح مدیریت و نوع فعالیت کسب وکار موردتایید قرار نگرفت.
نتیجهگیری: در پایان با بهرهگیری از سنجش فرضیات حاصل و تطابق با منشورهای سازمانهای مشابه ونظریات موجود دراین زمینه، پیشنهادهایی برای بهبود این شرایط با بهرهگیری از نظر متخصصان و مدیران بیان گردید. به این امید که این تحقیق ونتایج حاصل ازآن موجب ارتقاء سطح ادراکات ورعایت اصول اخلاقیات درسازمانهای ایران باشد.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفهای، کسب وکارهای کوچک ومتوسط، مسؤولیت اجتماعی، منشوراخلاقی |
|
متن کامل [PDF 217 kb]
(815 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/7/21 | پذیرش: 1396/7/21 | انتشار: 1396/7/21
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|