بررسی تقلب تحصیلی در میان دانشجویان دختر و پسر
|
اجمد خامسان، محمد اصغر امیری |
|
|
چکیده: (4222 مشاهده) |
زمینه: تقلب یا فریبکاری از پدیدههای غیراخلاقی رایج در نظامهای آموزشی است که با گسترش فناوری به طور فزایندهای تسهیل شده و رواج پیدا کرده است. تقلب در موقعیتهای آموزشی اغلب به و صورت تقلب در امتحانات و تقلب در تکالیف درسی صورت میگیرد. در این پژوهش میزان و شیوع انواع تقلب تحصیلی در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه بیرجند بررسی شده است.
روش کار: روش پژوهش توصیفی- مقایسهای و جامعۀ پژوهش، دانشجویان دانشگاه بیرجند بودهاند. نمونۀ پژوهش، 400 دانشجوی دختر و پسر بودهاند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از 4 دانشکده و 30 رشتۀ تحصیلی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ محققساختۀ سنجش میزان و نگرش نسبت به تقلب بوده است.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد میانگین انجام تقلب در امتحانات کمتر از حد متوسط است، اما باور عمومی به رواج تقلب بالاتر از حد متوسط میباشد. میزان تقلب در پسران بیش از دختران و باور به عمومیت داشتن تقلب در دختران به طور معنادار بیش از پسران بود. رایجترین شیوۀ انجام تقلب در جلسات امتحان، نگاه کردن و نوشتن روی کاغذ، و رایجترین شیوۀ تقلب در تکالیف درسی، گرفتن تکلیف از همکلاسی و از اینترنت میباشد. در ارتباط با علت تقلب، نتایج پژوهش نشان میدهد، عوامل درونی نظیر عدم مسؤولیتپذیری و عدم وقت کافی بیش از عوامل بیرونی نظیر سخت بودن تکلیف و توقع زیاد از دانشجو به عنوان علت تقلب توسط دانشجویان مورد تأکید قرار گرفته است.
نتیجهگیری: بسیاری از انواع تقلب با وضع قوانین، آموزش درست و مدیریت آموزشی قابل اجتناب بوده و موجب تقویت روحیۀ اخلاق علمی در نظام آموزش عالی خواهد شد. با توجه به گسترش فناوری اطلاعات در نظام آموزشی، روشهای کشف و کاهش تقلب الکترونیکی از مواردی است که باید از هم اکنون مورد توجه پژوهشگران قرار گیرد. تقلب و فریبکاری تحصیلی پدیدهای است که رواج و شیوع آن در محیطهای تحصیلی کشورمان انکارناپذیر است. بنابراین برای درک علت تقلب و فریبکاری تحصیلی و همچنین شناسایی متغیرهای همبسته با آن لازم است پژوهشهای گستردهای در سطح کشور انجام گیرد.
|
|
واژههای کلیدی: تقلب تحصیلی، فریبکاری تحصیلی، اخلاق علمی، عدم صداقت آموزشی |
|
متن کامل [PDF 213 kb]
(930 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/7/21 | پذیرش: 1396/7/21 | انتشار: 1396/7/21
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|