مدلسازی عامل بنیان، رویکردی نوین در مدلسازی مسائل پیچیده اخلاقی
|
عادل آذر، آرش صادقی |
|
|
چکیده: (4612 مشاهده) |
زمینه: امروزه ضرورت توجه به ابعاد اخلاقی در بسیاری از مسائل تصمیمگیری که در سطوح مختلف جهانی، کشوری، منطقهای و یا سازمانی مطرح میشود به امری انکارناپذیر تبدیل شده است. تحولاتی نظیر جهانیسازی، گسترش ارتباطات، ظهور و توسعه شرکتهای بزرگ چند ملیتی، بازارهای بزرگ مالی و ... موجب درهم تنیده شدن منافع جوامعی شده است که پیش از این تأثیرگذاری چندانی برهم نداشتهاند. ازاینرو در دوران ما نتیجه اقدامات و تصمیمات جوامع مختلف بیش از هر زمان دیگری بر جوامع دیگر و همچنین بر نسلهای آتی تأثیرگذار است. لحاظ کردن مسائل اخلاقی در تحقیق در عملیات بهعنوان ابزاری قدرتمند در پشتیبانی از تصمیمگیری به سیاستگذاران و مدیران کمک میکند تا با در نظر گرفتن منافع همه ذینفعان تصمیمگیری نمایند.
روش کار: این مقاله مروری، پس از تبیین مفهوم و ابعاد اخلاق در علم مدیریت و تصمیمگیری، به توضیح پیشنیازهای لازم برای مدلسازی مسائل با ابعاد اخلاقی و کاربرد روشهای تحقیق درعملیات(OR) در مدلسازی این مسائل تشریح میگردد و بهطور خاص، روش مدلسازی عاملبنیان (ABM) بهعنوان یک روش نظامند قدرتمند در مدلسازی اینگونه مسائل معرفی میشود.
نتیجهگیری: اغلب روشهای کلاسیک OR که عموماً در مسائل بهینهسازی مورد استفاده قرار میگیرند برای مسائل جدید با مضامین اخلاقی قابل استفاده نیستند و لازم است روشها و ابزارهای جدیدتری برای مدلسازی و حل اینگونه مسائل توسعه یابد. در این مقاله روش مدلسازی عامل بنیان بهعنوان ابزاری قدرتمند برای مدلسازی مسائل اخلاقی و علوم اجتماعی پیشنهاد شده است.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق، تحقیق در عملیات، شبیهسازی، علم مدیریت، مدلسازی عامل بنیان |
|
متن کامل [PDF 251 kb]
(1337 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/7/11 | پذیرش: 1396/7/11 | انتشار: 1396/7/11
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|